Gutenberg International School (GIS) – Kurse für Austauschstudierende

Die JGU bietet Austauschstudierenden im Rahmen der Gutenberg International School (GIS) ein breites Lehrveranstaltungsangebot. Es gibt verschiedene Möglichkeiten wie Du passende Lehrveranstaltungen finden kannst.

Die Anmeldung zu Lehrveranstaltungen machst Du nach Deiner Ankunft in Mainz während der InfoDays. Austauschstudierende melden sich über ein Formular für Lehrveranstaltungen an, nicht online über JOGU-StINE (einzige Ausnahme: Austauschstudierende der Wirtschaftswissenschaften und der Rechtswissenschaften).

Info: "Wie melde ich mich zu Lehrveranstaltungen an?"

1. GIS Special Courses für Incoming-Studierende

Unsere neu gegründete Gutenberg International School (GIS) bietet Lehrveranstaltungen auf Deutsch und Englisch mit dem Fokus Geschichte & Kultur, Sozialwissenschaften & Gesellschaft sowie Deutsch-Lernen an, in denen Incoming-Studierende aus allen Fachbereichen etwas über die deutsche Geschichte, Literatur und Gesellschaft erfahren und nebenbei ihr interkulturelles Wissen erweitern können. Das aktuelle Kursprogramm siehst Du unten. All diese Kurse findest Du auch im fremdsprachigen Lehrveranstaltungsangebot der JGU sowie im allgemeinen Vorlesungsverzeichnis.

2. Fremdsprachiges Lehrveranstaltungsangebot der JGU

Einige Fachbereiche der JGU bieten Lehrveranstaltungen in verschiedenen Fremdsprachen an. Im Downloadmenu auf der rechten Seite findest Du dazu eine Liste von mehreren hundert fremdsprachigen Lehrveranstaltungen in unterschiedlichen Studiengebieten.

3. Allgemeines Lehrveranstaltungsangebot der JGU

Natürlich kannst Du auch Kurse aus dem allgmeinen Lehrveranstaltungsangebots der JGU besuchen. Alle Kurse sind in "JOGUStINe", dem allgemeinen Vorlesungsverzeichnis der JGU veröffentlicht (siehe auch JOGUStINe Guide).

Info: Für einen Überblick über die GIS special courses & das fremdsprachige Lehrangebot in früheren Semestern, schaue bitte in unser Archiv.

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Englisch - Wintersemester 2019/20 - Geschichte & Kultur

Kursbeschreibung

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Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 5-8 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: tba

Kursbeschreibung

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Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 5 ECTS + 1 ECTS für die Filmvorführungen

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Filmwissenschaft: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: tba

Kursbeschreibung

Culture Studies I focuses on American history from early settlement to the 20th century while Culture Studies II puts a stronger focus on current topis in American culture. Both courses are offered in several parallel courses. For more information including times and locations please see course catalogue below.

Credits: 4 ECTS für den jeweiligen Kurs

Kursanmeldung

Kurs angeboten von American Studies: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Culture Studies I:  Vorlesungsverzeichnis

Link: Culture Studies II: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Culture Studies I & III English Literature & Culture offer an introductory insight into British history and culture. Both courses are offered in several parallel courses. For more information including times and locations please see course catalogue below.

Credits: 4 ECTS für den jeweiligen Kurs

Kursanmeldung

Kurs angeboten von English Literature & Culture: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Culture Studies I:  Vorlesungsverzeichnis

Link: Culture Studies III: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

tba

Zeit: Dienstags, 10:15 - 11:45
Ort: NatFak, Raum 04-223

Credits: tba

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This course is a lecture series by the Faculty of History and Cultural Studies. For the first time, students will have the possibility to gain insight into the broad range of research projects which will be presented in individual lectures. These will thematically shift between topics from History, Musicology, Art History, Classical Archaeology, Egyptology, Classical Studies, Byzantine Art History, Ethnology and Ancient Near Eastern Studies.

The lecture series thereby provides students with an interdisciplinary approach to studying the humanities by being introduced to the diversity of research questions, methods, sources and theses.

This course is aimed at students from Mainz and international students from abroad and is held in English.

Zeit: Dienstags, 18:15 - 19:45
Ort: Philosophicum, Raum P207

Credits: 3 ECTS plus 3 zusätzliche ECTS für 8 schriftliche Ausarbeitungen und 1 Essay

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 07: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 07 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The modern Rhine-Main area looks onto a rich history characterized by a multitude of diverse cultures. Its location in the heart of Europe allows us to regard it as a true cultural hub. Regarding its development, the relationship between man and nature has been very complex from the beginning. This interdisciplinary and primarily archaeological course aims at introducing students of all disciplines to a selection of sites and finds throughout the above-mentioned timeline. Hereby it will offer a glimpse into the multiple aspects of interaction between man and nature (e.g. hunting, agriculture, architecture and cuisine) and into some theories of perception.

Time: Montags, 12:15 - 13:45 & Freitags, 12:15 - 13:45
Ort: SB II, Raum 01-531 (Montags) & Georg-Forster-Gebäude, Raum 02-611 (Freitags)

Credits: 8 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Vor- und Frühgeschichtliche Archäologie:  Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU). WICHTIG!!!: Falls Du an diesem Kurs teilnehmen möchtest, schreibe bitte zudem auch eine E-Mail an: jreissma@uni-mainz.de

Link: Vorlesungsverzeichnis

Kursbeschreibung

With this tutorial, the History Department wants to address the incoming international students from all faculties at JGU Mainz. The course is designed to give insight into academic work of history based humanities in the German university context. The course will deal with the basics of scientific techniques, like research, presenting and writing. Focus areas will be work with library resources, the arrangement of oral presentations as well as the writing of varied academic literature. The teaching language will be both English and German, adjusted according to the language abilities of the participants. There are two options:

1. Tutorial (3 ECTS)
The tutorial can be taken independently (3 ECTS). Students will receive 3 ECTS for the successful participation in this tutorial. If desired the tutorial can be graded.

2. Tutorial + Course A or B (8 ECTS)
The tutorial can be taken together with the history classes “Visual History of Germany since the 20th century” (8 ECTS) or “tba” (8 ECTS).

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: tba

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Englisch - Wintersemester 2019/20 - Sozialwissenschaften & Gesellschaft

Kursbeschreibung

tba

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 02 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The aim of this course is to examine the symbiotic relationship between the Israeli media and political system. The seminars will focus on the social, political, and cultural implications of the relations between the Israeli media and political system, including the political power and various roles of media, especially their role in political conflicts. To address these aims, the seminars will seek to answer various questions: What explains Israel’s divided society and media, and what accounts for the multi-party political system? How are media used to promote political behavior? How do different political groups react to media use and media coverage? What challenges do political parties and movements face as a result of the multiple identities and media system in Israel?

Active participation is required for successfully completing the course and obtaining the credits. Students can pass an exam at the end of the semester to get a grade.

Zeit: Dienstags, 16:15 - 17:45
Ort: Philosophicum, Raum P12

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 02 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This course is designed to introduce the basic theories and concepts of international relations, and to familiarize the students with the way these are applied in the political science context to understanding of contemporary international issues. The course is organized in two parts, the first part concentrates on the main theories of international relations. The second part of the course will focus on case studies, application of the theoretical knowledge on current issues.

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Politikwissenschaft: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: tba

 

Kursbeschreibung

Every year since 2002, Massachusetts Institute of Technology (MIT) has published its list of the ten technologies it predicts will have the greatest innovative impact long-term. For 2019, these are: Robot Dexterity, New-Wave Nuclear Power, Predicting Preemies, Gut Probe in a Pill, Custom Cancer Vaccines, The Cow-Free Burger, Carbon Dioxide Catcher, An ECG on your Wrist, Sanitation without Sewers, and Smooth-Talking AI Assistants. Such lists are created annually; some technologies prove to be just bubbles, others exceed all expectations eliciting challenging societal debates such as the current ones about energy transition technologies, e-mobility or Industry 4.0. However, one issue is beyond all question: Technology changes society, and, vice versa, societal institutions and organisations shape and influence technologies as „social projects“ by fostering, funding, enabling, producing, limiting and preventing them.
Connecting technologies to application, utilisation, deployment and exploitation contexts, i.e. what we call innovation, provides additional social dynamics. Besides technological innovation targeting new commercial products and processes, social innovation applying new organisational structures gains in increasing importance. Often, technological innovation and social innovation meet such as with digitalising public sector services. New technologies and innovations are „radical game-changers“: they have the potential of changing the world we live in quickly and drastically. However, as future objects they are neither predictable nor accessible; with these characteristics they challenge the institutions concerned with societal planning, policymaking and coordination.
This lecture introduces to Sociology of Technology and Innovation – the field, which analyses social phenomena around the production, the structures and the consequences of technologies and innovation. The lecture will provide a brief history of both, Sociology of Technology and Sociology of Innovation. Then, major concepts in both areas will be discussed. For technology, issues will be addressed such as: technology as actor, socio-technical systems, technology and social structure, technology assessment, emerging technologies, techno-futures, technology and foresight, technology and ethics, technology and gender etc. For innovation, introductions will be provided to concepts such as innovation models, innovation systems, technological innovation, social innovation, open innovation, innovation networks, responsible research and innovation, Nexus innovation etc. The lecture will suggest a joint approach to an integrated Sociology of Technology and Innovation using some illustrative examples from recent developments in Artificial Intelligence to demonstrate why this is a useful perspective for understanding the complex social dynamics in technology and innovation.
Finally, the lecture will address governance issues around technology and innovation and connect their sociological analysis to complexity-adapted methodologies in the social sciences.

Learning outcomes:
This course comprises basic texts and programmatic contributions of central scholars in Sociology of Technology and Innovation. It provides an overview of the field and a first introduction to its concepts, debates and state of the art.

Course Requirements and assignments:
For this lecture, no pre-class preparation or class presentation is required. Students will receive an agenda with literature references in the first session of the course, and can obtain a slide deck of the lecture after each session.

!!!Please be aware that some of the literature for the course (about 10%) will be in German!!!

Assignment: Exam 
The only assignment of this lecture is a written exam as post-class work (Klausur).

Recommended reading list:
See literature for each session and Course Reader at Jogustine.

Zeit: Dienstags, 10:15 - 11:45
Ort: Forum universitatis 1, Raum HS 7

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis (mit vielen zusätzlichen Informationen zu den einzelnen Sitzungen)

 

Kursbeschreibung

tba

Zeit: Dienstags, 12:15 - 13:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude, Raum 02-731

Credits: 7 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: tba

 

Kursbeschreibung

Billions of people use social media like Facebook, Instagram and YouTube on a regular basis. Social media have transformed the public sphere and reconfigured social practices. This seminar investigates social media from a sociological point of view. How did social media emerge? Why do we use them? What is the role of data, algorithms, platforms and user-generated content in social media? How do social media relate to mass media? Are social media tools of emancipation or oppression?

In this seminar, you will read and discuss academic texts on social media. You will learn how social media shape contemporary society.

The seminar will be held in English, the language in which most sociological texts are written today. The event is therefore an excellent opportunity to train and refine your English skills.

Time: Dienstags, 16:15 - 17:45
Location: Georg-Forster-Gebäude, Raum 01-511

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Computational Social Science (CSS), a young but growing research area at the intersection of social science, computational science and complexity science, refers to the use of (advanced) computational approaches in studying social phenomena. The main CSS areas are automated information extraction systems (e.g. automated text analysis), social network analysis, social geographic information systems (GIS), complexity modeling, and social simulation (e.g. agent-based simulation models). Skills of computational social scientists are built on foundations of statistical analyses done in Stata, SPSS, or another such program, through learning/exploring new skillsets uncommon in the social sciences that are developed by computer scientists and computational statisticians. These include network analysis, natural language processing and machine learning techniques, and the programming languages R and Python, all associated with doing "data science" in the "age of big data".

This seminar pulls together ideas from the introductory-level Computational Social Science course "Bridge from Statistics to Data Science”, and the "Simulating Knowledge Dynamics and Innovation Networks (Introduction to the SKIN platform)” course. In the course, students will be introduced to applications of data science that can be relevant to their studies. Particular attention goes to visualization applications for open data, helping them in mapping and simulating innovation and entrepreneurship in big data domains (e.g. health care, transportation, government). It opens up questions with regard to opportunities and limitations that characterize the state-of-the-art for each computational method and visualization technique, with methodological focus in network analysis, natural language processing and machine learning. It will also assist in gaining hands-on experiences for programming (basic) applications of data science in R and Python, building on previously learned skills for doing (basic) statistics in Stata. Along hands-on class work, it will further assist in developing appreciation for the principal techniques in “big data viz” and common elements of data science workflows, for instance: data exploration, modelling and simulation, and communication of data science results.

Learning outcomes:
 
This course covers a survey of practical examples of how CSS researchers with a foundation in statistics/Stata can apply (basic) methods of Computational Social Science for achieving a better understanding of certain social and economic issues and problems. On the theoretical side, it will provide an overview of CSS and foundational knowledge on its common methods, their differences, with key literature systematically reviewed. On the practical side, it will provide guidance for reasoning about which types of data science methods may be suitable for application to certain social and economic issues and problems, and how to make choices with regard design and implementation of a data science project.

Course Requirements and assignments:

Assignment 1: Pre-class preparation

This assignment is about producing excerpts (1 page per text) from the text book.
Each student is asked to agree with the instructor on seven excerpts taken from the different sections of the textbook.
The excerpts will be uploaded on Jogustine five days before the block seminar dates.

Assignment 2: Class presentation

This assignment is about presentation of a topic in class.
Each student is asked to discuss his/her choice with the instructor, and prepare a session from the syllabus. In certain cases, this can be done in cooperation.

Assignment 3: Simulation project

This assignment is post-class work on a data science project concerning one topic of the syllabus (mostly the one chosen for presentation). The students need to present a short abstract and the contents structure for their project to the instructor 10 days after the block seminar dates. The deadline for essay submission is the end of Term.

Recommended reading list:
Cioffi-Revilla C. (2014) Introduction to Computational Social Science (Texts in Computer Science). London: Springer.

Zeit: Dienstags, 10:15 - 11:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude, Raum 02-731

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung
Social Simulation is a type of modelling for social scientists and computer scientists which has been gaining interest as a result of extremely affordable computing power and a rising interest in complex systems methods and approaches to understanding the world. Many approaches to simulation are now accessible to social scientists with some programming skills who seek to develop a deeper understanding of social and economic issues and problems, centering on “complexity” ideas: evolution, adaptation, nonlinear behavior, emergence and self-organization. These approaches have become essential tools for social scientists in a wide range of fields, sociology, economics, cognitive psychology, organizational theory, political science and geography, and are now also part of the toolbox for computer scientists interested in distributed artificial intelligence and multi-agent technologies. Of primary concern are multi-level simulation models that allow simultaneous consideration of multiple levels of systems and processes of interest (social, economic, environmental), and have users alternate between views on macro and micro behaviors, and possibly levels in between. The most common approach to multi-level simulation, agent-based modelling, allows for hetero­geneity in simulated behaviors of the “agents” on the lower levels (representing, for instance, individuals, groups, organizations or networks). This provides to scientists the opportunity for (much) higher degrees of detail when observing “in silico” complex evolutionary phenomena, as opposed to some very abstract mathematical models.

This seminar offers an introduction to common approaches in Social Simulation. It opens up questions with regard to opportunities and limitations that characterize the state-of-the-art for each simulation method (on its own, but without disregarding the projects that seek to develop “hybrid” modelling techniques across strands of simulation research, building first and foremost on agent-based approaches). It will also assist in developing appreciation for the common elements of Social Simulation workflows, for instance: the theoretical discussion of a model’s conceptual framework, the data-to-model links, and communication of results of simulation research.

Learning outcomes:

This course covers a survey of practical examples of how leading modelers in social sciences apply Social Simulation for achieving a better understanding of certain social and economic issues and problems. On the theoretical side, it will provide an overview of Social Simulation and foundational knowledge on its common methods, their differences, with key literature systematically reviewed. On the practical side, it will provide guidance for reasoning about which types of modelling may be suitable for application to certain social and economic issues and problems, and how to make choices with regard design and implementation of a simulation project.

Course Requirements and assignments:

Assignment 1: Pre-class preparation

This assignment is about producing excerpts (1 page per text) from the text book.
Each student is asked to agree with the instructor on seven excerpts taken from the different sections of the textbook. The excerpts will be uploaded on Jugostine five days before the block seminar dates.

Assignment 2: Class presentation

This assignment is about presentation of a topic in class.
Each student is asked to discuss his/her choice with the instructor, and prepare a session from the syllabus. In certain cases, this can be done in cooperation.

Assignment 3: Simulation project

This assignment is post-class work on a simulation project concerning one topic of the syllabus (mostly the one chosen for presentation). The students need to present a short abstract and the contents structure for their simulation project to the instructor 10 days after the block seminar dates. The deadline for essay submission is the end of Term.

Recommended reading list:
Gilbert, N., Troitzsch, K. (eds.) (2005): Simulation for the Social Scientist, Second Edition, Open University Press. http://cress.soc.surrey.ac.uk/s4ss/

Zeit: Freitags, 10:15 - 11:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude, Raum 01-721

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

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Zeit: Donnerstags, 10:15 - 11:45
Ort: NatFak, Raum 02-142 (N 239)

Credits: tba

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

In our seminar we are exploring the field of media geography by focusing on theoretical fundamentals and central topics. Thereby, the reference to everyday life of media geographical theories and their globally networked effectiveness is of particular importance. The seminar consists of three major parts:

1)     In each session (except the ‘joint preparation’ sessions), there will be ‘text expert teams’ (2-3 persons) who prepare one of the provided texts below. Each team prepares a text (response paper) and should be able to present it during the session. The texts for the next session will be distributed at the end of each meeting.

2)     Each participant has to host a session. The ‘host’ will prepare the thematic focus of the session, e.g. organize the proceeding, choose practical examples, lead the discussion etc. It is compulsory to talk the concept over with the instructor (please arrange an appointment at least one week before the session to be hosted). Each session should include a short individual presentation on the thematic focus (~20 minutes) as well as a group work and discussion.

3)      Participation in the symposium „Venice in Medial Imaginations” (February 7th-9th 2019). Each participant will write an essay (approx. 2500 words) on a self-chosen topic in relation to the conference papers. Due date for the essay is March 1st 2019.

Further study achievements:

- Active participation and contribution to the discussions
- Background Reading: Adams, P. C. (2009): Geographies of Media and Communication. Malden.

Zeit: Freitags, 08:30 - 10:00
Ort: NatFak, Raum 02-142 (N 239)

Credits: tba

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Aim:
We are keen to welcome students from Mainz and all over the world to participate in this comprehensive intercultural training. In this course you will team up in small groups to reflect on your own cultural background, how it is perceived by others, and how you in turn perceive habits shaped by different cultures.

Content:
In this course you are sensitized to pitfalls lurking when encountering different cultures, are enabled to actively shape your own presence in international contexts and to engage successfully in intercultural situations
The course will take place weekly. In three block sessions taught by Ellen Rana, a professional intercultural trainer and academic from Koblenz University of Applied Sciences, you get an insight into the basic concepts and theories of intercultural communication. You will apply this knowledge to your own intercultural experiences throughout the semester by realising a video project in intercultural teams. Thus, other sessions will consist of workshops about video production and tutorial sessions with hands-on assignments for the video teams.

Course work:
The course work consists of keeping a learning journal to reflect on your own intercultural experiences in Mainz, of teaming up with other German and international participants to create a short video based on these experiences and reflections, and of finally writing your own critical reflection on the finished videos.

Zeit: Freitags, 10:00 - 14:00
Ort: Georg-Forster-Gebäude, Raum 02-751

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 02 möglich. Schreibe zudem eine Mail an international.fb02@uni-mainz.de mit den folgenden Angaben: Vor- und Nachname, Martrikelnummer und Fach an der Heimatuniversität

Link: Vorlesungsverzeichnis

Kursbeschreibung

The tutorial introduces students from abroad to the techniques of academic work within the German university context. By attending this tutorial students will be able to meet the formal requirements concerning literature research, oral presentations and term papers which are assumed to be known in many courses they will attend while studying at the JGU Mainz.

To successfully take part in the tutorial (3 ECTS) students have to fulfill the following requirements: Short oral presentation + term paper (focus on formal criteria) + class participation.

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 02 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

We are a group of students from the Johannes Gutenberg-Universität Mainz (JGU) and organize our own conference from students for students. Because we study a variety of subjects (humanities, social sciences and natural sciences) we try to provide a conference with an interdisciplinary claim. If you want to join our organization team, feel free to contact us.

Zeit: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)
Ort: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)

Credits: möglich, bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Kursanmeldung

Bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Link: Webseite

 

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Deutsch - Wintersemester 2019/20 - Deutschlernende

Kursbeschreibung

Das ISSK bietet studienbegleitende Deutschkurse für folgende Zielgruppen an:

Studienbegleitende Deutschkurse auf den Niveaus A1-C2 für Studierende in den folgenden Studiengängen und Programmen:

  • ERASMUS
  • internationale Austauschprogramme (Partnerschaftsprogramme)
  • englischsprachige Studiengänge
  • Studiengänge mit Befreiung von der DSH und Deutsch-Auflagen
  • sonstige ausländische Studierende in B.A.- und M.A.- Studiengängen

Außerdem stehen die Kurse Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern der JGU
offen, die ihr Deutsch verbessern wollen (nach Maßgabe freier Plätze).

Kurse A1-B2

Die Deutschkurse auf den Niveaustufen A1, A2, B1, B2.1, B2.2 umfassen jeweils 6 Semesterwochenstunden (SWS) an zwei Tagen (jeweils 3 SWS pro Tag) und erstrecken sich über das ganze Semester. Voraussetzung für den Erwerb von 6 ECTS-Punkten sind regelmäßige Teilnahme, aktive Mitarbeit, Hausaufgaben, Zwischentests und eine bestandene Abschlussprüfung in den letzten Semesterwochen.

In den Sprachkursen werden alle Fertigkeiten (Hören, Sprechen, Lesen und Schreiben) trainiert. Der Wortschatz und die Grammatik werden im Kontext der Fertigkeiten vermittelt. Die Kursinhalte sowie das kurstragende Lehrwerk orientieren sich am Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen (GER).

Zeiten & Orte: siehe Link Kursprogramm unten

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: Anmeldungen zu den Deutschkursen

Link: Kursprogramm

 

Kurse C1-C2

SB1: Studienbegleitende Sprachlehrveranstaltungen auf dem Niveau C1

Voraussetzung für die Aufnahme: gute Deutschkenntnisse (abgeschlossenes Niveau B2.2).

Zielgruppen

• Studierende mit DSH 2, die in einzelnen Teilfertigkeiten aber nur knapp bei bzw. unterhalb von 67% liegen;
• TestDaF-Absolventinnen und Absolventen mit 4xTDN4 bzw. 3xTDN4 und 1xTDN5;
• Studierende mit einem offiziellen B2-Zertifikat (s. Anmeldung auf der Homepage)
• Studierende, die am ISSK einen Folgekurs besuchen und B2.2 abgeschlossen haben;
• ERASMUS-/Programmstudierende, die im Einstufungstest ein gutes B2-Niveau erreichen;
• PhD-Studierende, Postdocs sowie Gastwissenschaftler/innen und Mitarbeiter/innen, nach Rücksprache mit der Koordinatorin

Das Angebot umfasst voneinander unabhängige Module in einzelnen Teilfertigkeiten à 2-6 Semesterwochenstunden.

 

SB2: Studienbegleitende Sprachlehrveranstaltungen auf dem Niveau C2

Voraussetzung für die Aufnahme: sehr gute Deutschkenntnisse (abgeschlossenes Niveau C1).

Zielgruppen

• Studierende mit DSH ca. 75% oder TestDaf ab TDN 4455;
• Studierende mit einem offiziellen C1-Zertifikat (s. Anmeldung auf der Homepage)
• Studierende, die am ISSK einen Folgekurs besuchen und ein gutes C1-Niveau nachweisen.
• ERASMUS-/Programmstudierende, die im Einstufungstest ein gutes C-Niveau erreichen;
• PhD-Studierende, Postdocs sowie Gastwissenschaftler/innen und Mitarbeiter/innen, nach Rücksprache mit der Koordinatorin.

Das Angebot umfasst Veranstaltungen zur allgemeinen Wissenschaftssprache und zur Fachsprache à 2-4 Semesterwochenstunden.

Zeiten & Orte: siehe Kursprogramm unten

Credits: 2-4 ECTS

Kursanmeldung

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: Anmeldungen zu den Deutschkursen

Link: Kursprogramm

 

Kursbeschreibung

Wenn Du Deine mündliche Kommunikationsfertigkeiten und Aussprache üben möchtest, ist dieser Kurs, unterrichtet von einer Lehrerin in Deutsch als Fremdsprache, die perfekte Gelegenheit.

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 1-4 ECTS (abhängig von der Prüfungsform)

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: tba

 

Kursbeschreibung

tba

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 5-8 ECTS (abhängig von der Prüfungsform)

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: tba

Kursbeschreibung

Im Zentrum der Lektüreübung steht der 2002 erschienene Debütroman „In Plüschgewittern“ des deutschen Autors Wolfgang Herrndorf (1965-2013). Ziel ist es, in gemeinsamer Lektüre des Romans ein umfassendes Textverständnis – sowohl sprachlich als auch inhaltlich – zu erlangen. Der Text entfaltet sich entlang der Schilderungen des namenlosen Protagonisten, der zu Beginn von seiner Lebensgefährtin Erika verlassen wird und – nach einem kurzen Zwischenstopp bei seinem Bruder und dessen Familie – bei seinem besten Freund Desmond in Berlin landet. Die Ereignisse, die aus der Sicht des Protagonisten geschildert werden, reichen von wilden Hauspartys über trinkintensive Barbesuche bis zu unbeholfenen Dating-Versuchen; thematisiert werden Homo- und Heterosexualität, die Normativität von Paarbeziehungen und Freundschaften ebenso wie vorherrschende gesellschaftliche Diskurse. Darüber hinaus bietet der Roman die Möglichkeit, sich mit der Gattungsdefinition „Pop-Literatur“ bzw. „Poproman“ auseinanderzusetzen, intertextuelle Bezüge zu weiteren deutschsprachigen Werken zu erarbeiten und mit lexikalischen Besonderheiten der deutschen Sprache um die Jahrtausendwende vertraut zu werden.
Im Rahmen der Lektüreübung können Sie 1 ECTS-Punkt (regelmäßige Teilnahme) bis 4 ECTS-Punkte (mündliche Prüfung über 20 Minuten) sowie eine qualifizierte Note erwerben. Alternative Prüfungsleistungen (Essay, Referat o. Ä.) zum Erwerb von ECTS-Punkten sind in Absprache mit der Kursleiterin möglich.

Empfohlene Literatur:
Bitte beschaffen Sie sich unbedingt folgende Textausgabe und bringen Sie diese in die erste Sitzung mit:
Wolfgang Herrndorf: In Plüschgewittern. Rowohlt Taschenbuch Verlag. (8,99 €) – Bitte wählen Sie eine Auflage der Neuausgabe, die 2012 oder später erschienen ist.

Zeit: Montags, 10:15 Uhr bis 11:45 Uhr
Ort: Philosophicum, Raum P107

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: tba

Link: Vorlesungsverzeichnis

Kursbeschreibung

tba

Zeit: Freitags, 14:15 Uhr bis 15:45 Uhr
Ort: Philosophicum, P207

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: tba

Link: Vorlesungsverzeichnis

Kursbeschreibung

In dieser Übung werden zentrale Bereiche der Grammatik des Deutschen behandelt wie etwa Wortart-, Satzgliedbestimmung und Satzstruktur. Ziel ist die Vermittlung eines fundierten grammatischen Basiswissens, das sowohl für ein Linguistikstudium als auch für den Deutschunterricht an Schulen eine wesentliche Voraussetzung ist.

!!!Bitte beachten Sie: Diese Kurse dienen NICHT dem Spracherwerb und bedeuten KEINE sprachpraktischen Übungen sondern sind linguistische Veranstaltungen auf Muttersprachenniveau!!!

Empfohlene Literatur:
* Gallmann, Peter et al. (2017): Schülerduden. Grammatik. 8., komplett überarb. u. aktualis. Auflage. Mannheim: Dudenverlag.
* Pittner, Karin/Bermann, Judith (2015): Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch. 6. Auflage. Tübingen: Narr.

Dieser Kurs findet in mehreren parallelen Lehrveranstaltungen statt, so dass Du Dir flexibel den Kurs aussuchen kannst, der am besten in Deinen Stundenplan passt.

Kurs 1: Dienstags, 08:15 - 09:45, Philosophicum, Raum P106, Link: Vorlesungsverzeichnis

Kurs 2: Dienstags, 10:15 - 11:45, Philosophicum, Raum P208, Link: Vorlesungsverzeichnis

Kurs 3: Mittwochs, 10:15 - 11:45, Philosophicum, Raum P110, Link: Vorlesungsverzeichnis

Kurs 4: Donnerstags, 10:15 - 11:45, Philosophicum, Raum P207, Link: Vorlesungsverzeichnis

Kurs 5: Donnerstags, 12:15 - 13:45, Philosophicum, Raum P13, Link: Vorlesungsverzeichnis

Kurs 6: Donnerstags, 14:15 - 15:45, Philosophicum, Raum P12, Link: Vorlesungsverzeichnis

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

 

Kursbeschreibung

Studieren in einem fremden Land erfordert Mut, Engagement und viel Organisation. Die Sprache, das Leben und die Universität - das alles ist ganz anders. Nach vielen Einführungsveranstaltungen stellst Du Dir trotzdem noch 1000 Fragen.

Das inFORM-Tutorium hilft Dir beim Start und der Organisation Deines Studiums. In einer kleinen, internationalen Gruppe wirst Du durch eine/n Tutor/in betreut und lernst andere Studierenden kennen.

Im inFORM-Tutorium lernst Du die Studien- und Wissenschaftskultur an der JGU kennen:

  • Erstellen des Stundenplans
  • Modalitäten der Veranstaltungsanmeldung
  • Nutzung der Bibliotheken
  • Kommunikation im Studium
  • Wissenschaftliches Arbeiten und Schreiben (Recherche, Präsentationen, Hausarbeiten, etc.)
  • Vorbereitung zu Klausuren und Prüfungen
  • Unterstützungsangebote für internationale Studierende

Das inFORM-Tutorium ist für alle internationalen Studierende am Fachbereich 05.

 

Das inFORM-Tutorium beginnt in der ersten Semesterwoche und findet jede Woche montags 16-18 Uhr statt. Austauschstudierende bekommen nach erfolgreicher Teilnahme eine Bescheinigung über 2 ECTS-Credits. Eine Note wird nicht vergeben.

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 2 ECTS

Kursanmeldung

Die Anmeldung geht ganz schnell und unkompliziert: Fülle einfach unten die Online-Anmeldung aus! Falls Du Fragen hast, kannst Du eine E-Mail an philis@uni-mainz.de schicken.

Wir freuen uns über Deine Teilnahme!  --> Online-Anmeldung

Link: Webseite inFORM-Tutorium

 

Kursbeschreibung

We are a group of students from the Johannes Gutenberg-Universität Mainz(JGU) and organize our own conference from students for students. Because we study a variety of subjects (humanities, social sciences and natural sciences) we try to provide a conference with an interdisciplinary claim. If you want to join our organization team, feel free to contact us.

Zeit: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)
Ort: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)

Credits: möglich, bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Kursanmeldung

Bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Link: Webseite

Für einen Überblick über die special courses für Austrauschstudierende in früheren Semestern, schaue bitte in unser Archiv.