Gutenberg International School (GIS) – Kurse für Austauschstudierende

Informationen zum Winter Semester 2022/23 (28. Juli 2022)

Liebe/r Austauschstudierende/r, es gibt ersten Informationen für das Wintersemester 2022/23. Es ist geplant, dass Lehrveranstaltungen wie im Sommersemester überwiegend in Präsenz stattfinden werden. Einzelne Kurse können jedoch auch weiterhin hybrid oder online angeboten werden. Weitere Informationen hierzu folgen, so bald diese zur Verfügung stehen.

Du findest nun auch die erste vorläufige Liste des fremdsprachigen Lehrangebots im Wintersemester 2022/23 zum Download hier und im Download-Bereich auf dieser Seite. Die meisten Kurse sind auch mit dem allgemeinen Vorlesungsverzeichnis verknüpft, so dass du dort mehr Informationen erhalten kannst, falls verfügbar. Wir werden die Liste regelmäßig aktualisieren, da noch nicht alle Fächer darin enthalten sind und somit auch noch nicht das vollständige Kursangebot vorliegt. Schon einmal als Information für dich: wenn im Vorlesungsverzeichnis vor dem Titel des Kurses ein roter Punkt erscheint, bedeutet dies, dass der Kurs online angeboten wird. Lies aber auch immer die Kursbeschreibung für mehr Informationen. Als Tipp: Solltest du an Kursen auf dem Campus in Germersheim interessiert sein, ist dies bei Online-Kursen in der Regel ohne Probleme möglich.

Das Kursprogramm der Gutenberg International School (GIS) wird leider erst in der 2. Augusthälfte  aktualisiert werden können. entschuldigt bitte die Verzögerung und bitten weiterhin noch um etwas Geduld. Wichtig: die Kursanmeldung für diese Kurse erfolgt NICHT über die GIS direkt sondern in den einzelnen Fächern, in denen die Kurse angeboten werden (AUSNAHME: Konversationskurs für Austauschstudierende!!!). Siehe hierzu die individuellen Kursbeschreibungen für mehr Informationen.

Wir freuen uns, dich bald in Mainz begrüßen zu dürfen!

Bitte beachte auch die aktuellen Informationen zur Coronapandemie und zur Lehre an der JGU, verfügbar auf:      https://www.studium.uni-mainz.de/corona/

 

Info: Für einen Überblick über die GIS special courses & das fremdsprachige Lehrangebot in früheren Semestern, schaue bitte in unser Archiv.

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Englisch - Sommersemester 2022 - Geschichte & Kultur

Kursbeschreibung

Since 1918, Germany has gone through various political disruptions and transitions: from monarchic rule to parliamentary democracy, from Nazi dictatorship to complete military defeat, from two separate states to one reunified country.

The seminar provides an introductory historical overview. It is open to incoming students from all academic disciplines and levels. Based on historical sources and literature we will analyze major phases of German history: Why was the democratic system of the Weimar Republic so unstable? How did the Nazis establish their regime of terror? What were the main reasons for Germany to split into two antagonistic states and how did they develop till the fall of the Berlin Wall? Looking at the process of reunification since 1990 we will also address major ongoing topics such as European integration, migration, and re-emerging nationalism and their respective historical foundations.

In addition to political programs and action, we will also look at underlying economic, social, and cultural changes as well as foreign relations. While the course will be based on historical analysis it will invite participants to also share their insights and experiences they are making during their stay in Germany.

Regular credits: 5 ECTS.
The number of the ECTS (3-7 class + 3 tutorial/0 no tutorial) depends on the workload. Therefore, it can individually be adjusted according to the requirements of the sending university.

Zeit: Mittwochs, 10:15 - 11:45
Ort: Findet auf dem Kisselberg in Mainz statt, Isaac-Fulda-Allee 2c (bis zum Kreisel fahren, Gebäude hinter dem Studierendenwohnheim), Seminarraum K 2 im Erdgeschoss

Credits: 3-7 ECTS (+3 ECTS für das Tutorium)

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte schreibt eine E-Mail an mrissman@uni-mainz.de

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The modern Rhine-Main area looks onto a rich history characterized by a multitude of diverse cultures. Its location in the heart of Europe allows us to regard it as a true cultural hub.
This interdisciplinary and primarily archaeological course aims at introducing students of all disciplines to a selection of sites and finds throughout the above mentioned timeline - focusing only on significant historic events - and to the currently main applied methods.
It is open to all exchange students and all students of the JGU and consists of a seminar (2 hrs.) and an obligatory tutorial (2 hrs.). A field trip to some prominent sites in Mainz will be offered towards the end of the course, if possible.
The students will undertake 2 exams whereby they have the choice between a German and an English version, which they will have to pass with at least 60% each to receive their credit points (8 ECTS in total). Apart from that they are invited to contribute a short presentation (10-15 mins.) and/or to hand in a seminar paper (in German or English), should they require it.
This course is best suited for advanced students (4 semesters or more) with language levels in German and/or English from B2 onwards, while students with lower levels may find it somewhat challenging to follow the seminar and tutorial. Knowledge of the Latin language is of advantage.

You can register for this course per e-mail (see below for details).

Required reading

! Caution ! Links will only function without additional costs via the JGU network or VPN

C. I. Caesar, De Bello Gallico (Buch 1, Kap.1/Book 1, ch. 1; by May 09th 2022) http://dx.doi.org/10.1515/9783050064192

P. C. Tacitus, Germania (Kap. 1-2/ch. 1-2; by May 09th 2022) http://dx.doi.org/10.1515/9783110361162

Zeit: Montags, 12:15 - 13:45 & Freitags, 12:15 - 13:45
Ort: online

Credits: 8 ECTS

Kursanmeldung

Die Anmeldung erfolgt ausschließlich per E-Mail an Frau J. Reiss-Gupte, M.A.: jreissma@uni-mainz.de, mit folgenden Angaben: Deinen Vor- und Nachname, Studienfach bzw. Studienfächer, Fachsemester, Heimatuniversität.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Culture Studies I focuses on American history from early settlement to the 20th century while Culture Studies II puts a stronger focus on current topis in American culture. Both courses are offered in several parallel courses. For more information including times and locations please see course catalogue below.

Credits: 4 ECTS für den jeweiligen Kurs

Kursanmeldung

Kurs angeboten von American Studies: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Culture Studies I:  Vorlesungsverzeichnis

Link: Culture Studies II: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Culture Studies I & III English Literature & Culture offer an introductory insight into British history and culture. Both courses are offered in several parallel courses. For more information including times and locations please see course catalogue below.

Credits: 4 ECTS für den jeweiligen Kurs

Kursanmeldung

Kurs angeboten von English Literature & Culture: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Culture Studies I:  Vorlesungsverzeichnis

Link: Culture Studies III: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This course examines historical and contemporary debates concerning the link between language, culture, and nationality. The course begins with an overview of the main historical and cultural contexts where the cultural-linguistic link has been emphasised and analysed in nationalist and anticolonial political thought. Next, we will examine the main philosophical arguments and case studies behind the two opposing notions of language as (1) a vehicle of culture, and (2) an instrumental device for conveying information. Finally, we shall look at contemporary debates concerning linguistic justice and the state promotion of national majority and minority cultures in liberal democracies.

Lecturer: Dr. Rhianwen Eurgain Daniel

Zeit: Freitag, 20.05.2022: 12:00 - 20:00; Samstag, 21.05.2022: 10:00 - 18:00; Freitag, 10.06.2022: 12:00 - 20:00; Samstag, 11.05.2022: 10:00 - 18:00;
Ort: Sitzungen am Freitag: Naturwissenschaftliche Fakultät (NatFak), Raum 00-449 (KR 1); Sitzungen am Samstag: Georg-Forster-Gebäude, Raum 01-501

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Please add the course to the course registration formular for exchange students and contact your "coordinator" for admission. Your coordinator can register you in Jogustine, or you or the coordinator contact sowiso@uni-mainz.de for registration (we need your student ID/Matrikelnummer therefore).

Link: Course catalogue

 

Kursbeschreibung

Entfällt!!!

Zeit: Entfällt!!!
Ort: Entfällt!!!

Credits: 5 ECTS

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Keine Kursanmeldung möglich!

Link: n/a

 

Kursbeschreibung

nicht verfügbar

Zeit: Freitag, 29.04.22: 09:30 - 17:30, Samstag, 30.04.22: 09:15 - 13:00, Freitag, 13-05.22: 09:15 - 17:30, Samstag, 14.05.22: 09:30 - 13:00
Ort: Philosophicum, Raum P 205

Credits: 5 ECTS

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Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The module “Lecture Series” comprises two series of lecturesand two accompanying tutorials. Each term, four internationally renowned scientists (usually from abroad) from the field of media and human geography are invited to give a lecture, which focuses on thematically grouped selected globalisation processes.This improves the students’ ability to deal with current issues, topics and methods of human geographyin the international arena. An internet platform specially established for the (audiovisual) publication of speeches is maintained and updated by master students.The parallel reading courses I and II aim at an in-depth preparation for the lectures and follow-up to the individual speeches and each general topic. Students critically deal with the speakers and their research focuses by working with texts.

Zeit: Donnerstags, 16:00 - 18:00 (Lectures) & Donnerstags, 12:15 - 13:45 (Reading Course)
Ort: Naturwissenschaftliche Fakultät, Raum"Senatssaal im 7. Stock" (Lectures) & Naturwissenschaftliche Fakultät, Raum 02-142 - N 239 (Reading Course)

Credits: 2 + 2 ECTS

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Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis (Lectures) & Vorlesungsverzeichnis (Reading Course)

 

Kursbeschreibung

Das Seminar wendet sich kulturtheoretisch informiert ausgewählten kulturellen
Problemkonstellationen zu, die sich als Folge und Bestandteil von Globalisierungsprozessen
manifestieren, z.B. Migration und Stadt, imaginative Geographien und Geopolitik, Postkolonialismus
und kulturelle Integration, globale Medien und lokales Wissen etc.

Zeit: Donnerstags, 10:15 - 11:45
Ort: Naturwissenschaftliche Fakultät, Raum 02-142 (N 239)

Credits: 4 ECTS

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Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Le séminaire porte sur le témoignage d’un point de vue méthodologique en histoire contemporaine. L’objectif est d’étudier des textes critiques sur le statut du témoignage, pour donner un aperçu des réflexions et problématiques qu’il a suscité chez les historiens. Plusieurs thèmes seront successivement abordés: la rumeur (Marc Bloch), la mémoire collective (Maurice Halbwachs), le réalisme comme genre narratif, la culture mémorielle (Aleida und Jan Assmann) ou encore la visée héroïsante du témoignage. On interrogera différents types de représentations, de discours et de documents, qu’il s’agisse de témoignages imprimés ou de littérature grise, de retranscription d’interview ou de récit qui assument les codes de la fiction. Des catégories d’analyse comme les lieux communs littéraires, les émotions, les situations extrêmes et l’événement seront abordées en rapport avec l’interprétation des témoignages. On s’appuiera aussi sur des publications récentes, afin de faire connaître les derniers travaux critiques, dans une perspective interdisciplinaire (littérature testimoniale comme genre littéraire, documentaire, analyse d’images, intertextualité, etc.). Les séances seront organisées autour de l’exposé d’un article ou d’un chapitre de livre discuté en groupe. Elles ont aussi pour objectif d’acquérir des bases de vocabulaire technique et des connaissances historiographiques en français.

Kontakt: Dr. Emmanuel Delille, edelille@uni-mainz.de

Zeit: siehe Link Vorlesungsverzeichnis
Ort: siehe Link Vorlesungsverzeichnis

Credits: 5 ECTS

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Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Le cours traite de l’histoire du Conseil de l’Europe comme première organisation européenne dont le but est « d’unifier la famille européenne ». Il examine le Conseil de l’Europe par rapport à son interaction avec d’autres organisations internationales et européennes et notamment par rapport à l’Union européenne (UE). Y seront abordées les forces et faiblesses du Conseil de l’Europe en comparaisons avec l’UE et le développement de leurs relations mutuelles qui varient entre coopération et concurrence. L’histoire du Conseil de l’Europe sera retracée, son origine et son évolution de 1949 à nos jours, puis ses outils de coopération seront examinés dans ses différents domaines d’intervention: les droits de l’homme (la Convention et la Cour européenne des droits de l’homme), les minorités, l’éducation et la culture, l’environnement, la sécurité démocratiques, etc. Le cours traitera également de la fonction géopolitique du Conseil de l’Europe qui inclut 47 Etats-membres de la “Grande Europe” y compris la Russie et la Turquie et il analysera ses réponses aux nouvelles menaces dans les Relations Internationales : la cybercriminalité, le terrorisme international, la traite des êtres humains, etc. Le cours comprendra une dimension professionnalisant en travaillant, dans des sessions pratiques, avec des jeux de simulation pour la mise en situation des étudiants.

Empfohlene Literatur:
BERROD, F./WASSENBERG, B., Les relations entre le Conseil de l’Europe et l’Union européenne de 1949 à nos jours. Vers un partenariat stratégique ?, Editions Conseil de l’Europe, Strasbourg, 2019.
BITSCH, Marie-Thérèse, Jalons pour une histoire du Conseil de l’Europe, actes du Colloque, de Strasbourg (8-10 juin 1995), Berne, Peter Lang, 1997.
BITSCH, M.-Th., Histoire de la construction européenne de 1945 à nos jours, Editions complexe, Paris, 2001
BRUMMER, K., “The Council of Europe as an International Actor : Exporting Democracy, Human Rights and the Rule of Law”, In: International Politics. Bd. 51, Vol.1., 2014, pp.67-86.
GERBET, P., La construction de l’Europe, Imprimerie Nationale, Paris, 1999
HALLER, B., Une assemblée pour l’Europe, l’Assemblée parlementaire du Conseil de l’Europe 1949-1989, Conseil de l’Europe, Strasbourg, 2006
HUBER, D., Une décennie pour l’Histoire, Le Conseil de l’Europe 1989-1999, Conseil de l’Europe, Strasbourg, 1999
La conscience de l’Europe. 50 ans de la Cour européenne des droits de l’homme, London, Third Millenium, 2010
WASSSENBERG, B., Histoire du Conseil de l’Europe (1949-2009), Peter Lang, Burxelles, 2011.

Contact: Birte.wassenberg@unistra.fr

Zeit: ENTFÄLLT!!!
Ort: ENTFÄLLT!!!

Credits: 5 ECTS

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Keine Kursanmeldung möglich!

Link: n/a

 

Kursbeschreibung

The Tutorial (3 ECTS) introduces students from abroad to the techniques of academic work within the German university context. By attending this tutorial students will be able to meet formal requirements concerning literature research, presentations and term papers which are also very useful for other courses they will attend while studying at the JGU Mainz.

Teaching language: English (and German, in accordance with the participants).

1. Tutorial (3 ECTS)
The tutorial can be taken independently (3 ECTS). Students will receive 3 ECTS for the successful participation in this tutorial. If desired the tutorial can be graded.

2. Tutorial + Course A or B (8 ECTS)
The tutorial (3 ECTS) can be taken together with the history classes for incomings (5 ECTS).

Zeit: Mittwochs, 12:15 - 13:45
Ort: online

Credits: 3 ECTS

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Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Englisch - Sommersemester 2022 - Sozialwissenschaften & Gesellschaft

Kursbeschreibung

Contemporary Research in Social Sciences (CRiSS) is a recurring lecture series organized by the Faculty of Social Sciences, Media and Sports of Johannes Gutenberg-University Mainz. Members of the faculty present their current research projects in English and provide an insight into their research activities. Thereby, students learn about the research conducted in their immediate environment beyond their standard courses. They get to know the subjects and methods which characterize the faculty and receive an impression of their lecturers’ working profiles and common research practice.

The group of presenters comprises young researchers from all of the faculty’s disciplines: Communication Studies, Educational Science, Political Science, Psychology, Sociology, and Sports Science. CRiSS provides an opportunity for students as well as researchers from neighboring disciplines to exchange thoughts, network and cooperate.

The lectures are held in English to enable an international exchange – with students as well as visiting researchers.

ECTS-points: Attendance yields 2 ECTS, if your department does not state otherwise. Exchange students can achieve 5 ECTS (graded) if they spend an exam, further information is going to be provided by the lecturer.

For further information on this year’s lecture series, see: https://www.sozialwissenschaften.uni-mainz.de/criss/

Zeit: Mittwochs, 18:15 - 19:45
Ort: Haus Recht und Wirtschaft I (ReWi), Raum RW 4

Credits: 2 oder 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Please add the course to the course registration formular for exchange students and contact your "coordinator" for admission. Your coordinator can register you in Jogustine, or you or the coordinator contact sowiso@uni-mainz.de for registration (we need your student ID/Matrikelnummer therefore).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Israeli society is diverse in terms of nationality, ethnicity, geography, religion, religiosity, economy, etc. The aim of this course is to give an introduction of the socio-cultural fragmentation of Israeli society today and to explore the roles of media (technologies and discourses) and social constructions in shaping and modifying the relations between different groups in the society. The course addresses the theoretical and practical issues arising from the fragmentations and diversity of Israeli society.

Zeit: Mittwochs, 16:15 - 17:45
Ort: Philosophicum, Raum P 5

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Fachbereich 02: Please add the course to the course registration formular for exchange students and contact your "coordinator" for admission. Your coordinator can register you in Jogustine, or you or the coordinator contact sowiso@uni-mainz.de for registration (we need your student ID/Matrikelnummer therefore).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Media discourses, technologies, and public opinions play significant roles in promoting a democratic culture, behavior, and society. Therefore, media establish, serve, and bring forth new spaces for information flow. One of the primary roles of the media in democratic societies is publicizing essential issues surrounding policy-making and human rights, especially in times of national or regional crises (e.g., natural disasters, wars, terrorist attacks, pandemics). Focusing on the social, political, and cultural implications of the COVID-19 crisis, the aims of this seminar are to comparatively examine the role of media and public opinion in these times. In order to address these aims, the seminar will seek to answer various questions: What are the similarities and differences in public opinion between Israel and other countries (e.g., Germany)? How does media use to promote behavior? How do the public in different countries react to (legacy and digital) media coverage and (mis)information? What challenges do different countries (e.g., Israel vs. Germany) face in an international crisis (e.g., COVID-19)?

In this seminar, students will be required to read and prepare literature, prepare and give short presentations, collect data, and write a final paper.

Active participation is required for successfully completing the course and obtaining the credits. Students can write a paper at the end of the semester to get a grade.

Zeit: Freitag, 03.06.22: 10:00 - 18:00, Samstag, 04.06.22: 10:00 - 18:00, Freitag, 10.06.22: 10:00 - 18:00, Samstag, 11.06.22: 10:00 - 18:00
Ort: Philosophicum, Raum P 205

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Fachbereich 02: Please add the course to the course registration formular for exchange students and contact your "coordinator" for admission. Your coordinator can register you in Jogustine, or you or the coordinator contact sowiso@uni-mainz.de for registration (we need your student ID/Matrikelnummer therefore).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

In Germany, we live in the privileged situation of a free, democratic media system - but even a glimpse to some of our neighbours within the European Union presents a different situation. The lecture will introduce you to a variety of media landscapes around the world, give an overview on structural conditions and restraints for journalists within different countries and look at press and media freedom worldwide. Certainly, the effects of globalization on journalistic work and the reception of it will be an important aspect, too. Within the lecture we will skype, meet and talk with different journalists and academics with a research focus on media and journalism from around the world to underpin the theoretical inputs with first-hand experiences.

Zeit: Donnerstags, 10:15 - 11:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude (GFG), Raum 01-701 (Seminarraum)

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Journalistik: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 02 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

In this seminar, we will deepen and apply the knowledge of media geography theory acquired in the winter semester. The seminar will focus on how geography and different media formats (e.g., film, photography, video games, graffiti and street art, sound and music, advertising, etc.) are related and can be researched. The topics are not only addressed in the seminar sessions (which take place as intensive weekend-sessions, see below) – a major activity is the creation of a media geography portfolio/blog in which participants work on different topics. The portfolio is also the graded project for successful module completion.

Course Objectives

Students will deepen their knowledge of media geography and are able to apply this knowledge to topics relevant to research and everyday life contexts.
Students will learn about the connection between geographical perspectives and media forms as well as specific subdisciplines of media geography.
Students will implement these topics as a final project in an academic multimedia portfolio and gain skills in the field of academic blogging.

Requirements

  • Individual/Group work: Preparation of a media-geographical topic. This should not be a "classic" presentation, but the topic should be presented as, for example, a video, podcast, scrollytelling, or similar. The presentation is prepared in a way that it can be asynchronously reviewed by the course participants.
  • Each presentation group furthermore chooses a specific research paper/publication on the subject. The study serves as discussion input for our meetings.
  • Graded module performance is a portfolio/blog that will be developed over the summer break (group or individual work is possible). The project is due in the end of November 2022.

Please note:Preparatory meeting: April 25th, 16:00-18:00

Participation in the preparatory session is mandatory. The seminar topics are also assigned here. Participants who do not participate will be assigned a topic.

 

Zeit: siehe Link Vorlesungsverzeichnis
Ort: Naturwissenschaftliche Fakultät, Raum N 217a

Credits: 5 ECTS

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Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

In the digital age, the term  “community” has received a revival. However, the meaning of the term as well as its appropriateness in digital-based interaction is debatable. By using digita media, people who share a same interest or practice can connect easily across physical distance. Such collectives received increasing attention, for instance, by economic geographers who are interested in their potential to share and create new knowledge.The seminar aims at exploring newly arising forms of communities, especially in terms of knowledge sharing, creation and outcomes of collective action.
The seminar is part of the module "Applied Media Geography". After dealing with relevant texts about concepts of communities and digital geographies, we will talk about qualitative research methods and their application in an online context. After that, students will start an own qualitative analysis of social media/online content. A report has to be submitted at the end of the course.The seminar is organized as a block event (4 one-day sessions):
Block 1: Introduction / concepts of community
Block 2: Communities in the digital age and their geography / Methods (data collection)
Block 3: Presentation of first ideas for qualitative study / Methods (data analysis)
Block 4: Presentation of preliminary results

Zeit: Freitag, 29.04.22: 10:00 - 15:30, Freitag, 20.05.22: 10:00 - 17:00, Freitag, 24.06.22: 10:00 - 17:00, Freitag, 22.07.22: 10:00 - 13:00
Ort: Naturwissenschaftliche Fakultät, Raum N 217a

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The moral basis of a just society lies in the doctrine of human rights as well as the “social contract” that stands as an agreement of cooperation for the advancement of individuals in society as stated by scholars such as Hobbes and Rousseau. Yet, individuals from minority groups saliently suffer systematic discrimination, exclusion, inequalities, xenophobia and racism in various aspects of life and society. This reality is highly harmful to their wellbeing, quality of life, human rights and freedom. Improving this situation entails the redistribution of resources in society as proposed by John Rawls’ theory of distributive justice and Isaiah Berlin’ approach of positive liberties.

Indeed, in the 21st century digital resources are increasingly becoming some of the most important resources for individuals in society. In this course we will examine the relationships between human geography, inequalities and social justice, and the digital sphere with a particular emphasis on marginalized communities in Germany and around the world. The course will discuss different theoretical approaches such as the 'capabilities approach' as well as leading empirical studies to better understand what is and what should be in a just digital society.

Empfohlene Literatur:
Shomron, B. & Schejter, A. (2021). Palestinian-Israeli’s voice in Israeli media as capability. Israel Studies in Language and Society, 14(1), 258-279.

Shomron, B. (2021). The capability ‘to be secure’: Media coverage of African asylum seekers during Covid-19 in Israel. Journal of Refugee Studies. doi.org/10.1093/jrs/feaa131 and PMCID: PMC7928720

Shomron, B. & Schejter, A. (2020). Diversity in broadcasting as an enabler of capabilities: The case of Palestinian-Israeli women on public and commercial radio and television. Feminist Media Studies. doi.org/10.1080/14680777.2020.1804978

Shomron, B. & Tirosh, N. (2020). Contemporary Migrants and Media Capabilities – Understanding Communication Rights in International Migration Policies. Journal of Ethnic and Migration Studies. doi.org/10.1080/1369183X.2020.1758553

Zeit: Freitag, 03.06.22: 10:00 - 17:00, Samstag, 04.06.22: 10:00 - 17:00, Freitag, 10.06.22: 10:00 - 17:00, Samstag, 11.06.22: 10:00 - 17:00
Ort: Naturwissenschaftliche Fakultät, Raum N 217a

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Self-Regulatory Chances and Risks of Permanent Connectedness: In the digital age, social media and mobile communication with smartphones have become ubiquitous parts of daily routines and social life. In this course, we will take a psychological perspective towards permanent connectedness to online communication and content, specifically focusing on the concept of self-regulation. We will address both challenges of permanent connectedness to self-control (e.g., online vigilance, procrastination, phubbing) as well as potentials for successful self-regulation (e.g., emotion regulation, intrinsic need satisfaction).

Zeit: Dienstags, 14:15 - 15:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude (GFG), Raum 02-507

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Publizistik: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This course is designed to introduce the basic theories and concepts of international relations, and to familiarize the students with the way these are applied in the political science context to understanding of contemporary international issues. The course is organized in two parts, the first part concentrates on the main theories of international relations. The second part of the course will focus on case studies, application of the theoretical knowledge on current issues.

Please note: This is not a class in which to learn English; it is a class to learn about International Relations theories and their application. The course is held exclusively in English and directed primarily at native speakers, exchange students and students with a high level of proficiency in English. There will not be any regular translations into German and all course work must be completed in English. The only exception to this rule is the term paper, which you can do in either German or English.

Recommended reading list:
• Baylis, J., Smith, S., Owens, P. 2011. The Globalization of World Politics: An Introduction to International Relations. Oxford: Oxford University Press (5th edition).
• Dunne, T., Kurki, M., Smith, S. 2010. International Relations Theories: Discipline and Diversity. Oxford: Oxford University Press (2nd edition).
• Jackson, R., Soerensen, G. 2010. Introduction to International Relations: Theories and Approaches. Oxford: Oxford University Press (4th edition).

Zeit: Montags, 12:15 - 13:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude (GFG), Raum 02-611 (Seminarraum)

Credits: 3 oder 5 oder 9 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Politikwissenschaft: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

nicht verfügbar

Zeit: Montags, 18:15 - 19:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude (GFG), Raum 01-511

Credits: 7 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Social Simulation is a type of modelling for social scientists and computer scientists which has been gaining interest as a result of extremely affordable computing power and a rising interest in complex systems methods and approaches to understanding the world. Many approaches to simulation are now accessible to social scientists with some programming skills who seek to develop a deeper understanding of social and economic issues and problems, centering on “complexity” ideas: evolution, adaptation, nonlinear behavior, emergence and self-organization. These approaches have become essential tools for social scientists in a wide range of fields, sociology, economics, cognitive psychology, organizational theory, political science and geography, and are now also part of the toolbox for computer scientists interested in distributed artificial intelligence and multi-agent technologies. Of primary concern are multi-level simulation models that allow simultaneous consideration of multiple levels of systems and processes of interest (social, economic, environmental), and have users alternate between views on macro and micro behaviors, and possibly levels in between. The most common approach to multi-level simulation, agent-based modelling, allows for hetero­geneity in simulated behaviors of the “agents” on the lower levels (representing, for instance, individuals, groups, organizations or networks). This provides to scientists the opportunity for (much) higher degrees of detail when observing “in silico” complex evolutionary phenomena, as opposed to some very abstract mathematical models.

This seminar offers an introduction to common approaches in Social Simulation. It opens up questions with regard to opportunities and limitations that characterize the state-of-the-art for each simulation method (on its own, but without disregarding the projects that seek to develop “hybrid” modelling techniques across strands of simulation research, building first and foremost on agent-based approaches). It will also assist in developing appreciation for the common elements of Social Simulation workflows, for instance: the theoretical discussion of a model’s conceptual framework, the data-to-model links, and communication of results of simulation research.

Learning outcomes:

This course covers a survey of practical examples of how leading modelers in social sciences apply Social Simulation for achieving a better understanding of certain social and economic issues and problems. On the theoretical side, it will provide an overview of Social Simulation and foundational knowledge on its common methods, their differences, with key literature systematically reviewed. On the practical side, it will provide guidance for reasoning about which types of modelling may be suitable for application to certain social and economic issues and problems, and how to make choices with regard design and implementation of a simulation project.

Course Requirements and assignments:

Assignment 1: Pre-class preparation

This assignment is about producing excerpts (1 page per text) from the text book.
Each student is asked to agree with the instructor on seven excerpts taken from the different sections of the textbook. The excerpts will be uploaded on Jugostine five days before the block seminar dates.

Assignment 2: Class presentation

This assignment is about presentation of a topic in class.
Each student is asked to discuss his/her choice with the instructor, and prepare a session from the syllabus. In certain cases, this can be done in cooperation.

Assignment 3: Simulation project

This assignment is post-class work on a simulation project concerning one topic of the syllabus (mostly the one chosen for presentation). The students need to present a short abstract and the contents structure for their simulation project to the instructor 10 days after the block seminar dates. The deadline for essay submission is the end of Term.

Recommended reading list:
Gilbert, N., Troitzsch, K. (eds.) (2005): Simulation for the Social Scientist, Second Edition, Open University Press. http://cress.soc.surrey.ac.uk/s4ss/

Zeit: Mittwochs, 10:15 - 11:45
Ort: online

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

Kursbeschreibung

The course is taught in English. It is offered from the Gutenberg School of Law and the Gutenberg International School and is open for all Exchange students at Johannes Gutenberg University.

The aim of the course is to give students a general overview to German Private Law.
The course is designed to give a general overview of the German Civil Code ("Bürgerliches Gesetzbuch", BGB)). All main chapters of the Civil Code, the so-called „books" („Bücher"), and the respective doctrines of German private law will be addressed. This includes:
I. the book of general provisions of the German civil code (first book)
II. the law of obligations (second book)
III. the law of things (third book)
IV. family law (fourth book)
V. law of succession (fifth book)
Furthermore, the course will provide the basic knowledge of the Code of Civil Procedure („Zivilprozessordnung" (ZPO)) and the Commercial Code („Handelsgesetzbuch", HGB) which is needed to understand the respective links to the Civil Code.

As the title of the course indicates, students should have a basic understanding of German private law after completion of the course which may qualify them to enlarge their knowledge of specific fields of German private law. Prior knowledge of private law would be beneficial but is not necessary for a successful completion of the course.

Students can pass an exam at the end of the semester to get a grade. Students who pass the exam will receive 4 ECTS.

Details regarding the exam and its procedure will be explained in the first session of the course.

Zeit: Mittwochs, 16:15 - 17:45
Ort: Philosophicum, Raum P 201

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Rechtswissenschaft:

Studierende der Rechtwissenschaft: Bitte benutze für die Anmeldung das spezifische Anmeldeformular für Rechtswissenschaft!

Studierende anderer Fächer: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU) und sende es per Mail an erasmus-jura@uni-mainz.de.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The tutorial (3 ECTS) introduces students from abroad to the techniques of academic work within the German university context. By attending this tutorial, students will be able to meet the formal requirements concerning literature research, oral presentations and term papers which are also very useful for other courses they will attend while studying at the JGU Mainz.

Course Work:

To successfully take part in the tutorial students will have to fulfill the following requirements:

Short oral presentation + term paper + class participation

In the tutorial, the students obtain 3 ECTS credits for participation, written term paper, short oral presentation, and homework assignment.

Zeit: Mittwochs, 12:15 - 13:45
Ort: Haus Recht und Wirtschaft I (ReWi), Raum RW 5

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Please add the course to the course registration formular for exchange students and contact your "coordinator" for admission. Your coordinator can register you in Jogustine, or you or the coordinator contact sowiso@uni-mainz.de for registration (we need your student ID/Matrikelnummer therefore).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

We are a group of students from the Johannes Gutenberg-Universität Mainz (JGU) and organize our own conference from students for students. Because we study a variety of subjects (humanities, social sciences and natural sciences) we try to provide a conference with an interdisciplinary claim. If you want to join our organization team, feel free to contact us.

Zeit: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)
Ort: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)

Credits: möglich, bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Kursanmeldung

Bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Link: Webseite

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Deutsch - Sommersemester 2022 - Deutschlernende

Kursbeschreibung

Das ISSK bietet studienbegleitende Deutschkurse für folgende Zielgruppen an:

Studienbegleitende Deutschkurse auf den Niveaus A1-C2 für Studierende in den folgenden Studiengängen und Programmen:

  • ERASMUS
  • internationale Austauschprogramme (Partnerschaftsprogramme)
  • englischsprachige Studiengänge
  • Studiengänge mit Befreiung von der DSH und Deutsch-Auflagen
  • sonstige ausländische Studierende in B.A.- und M.A.- Studiengängen

Außerdem stehen die Kurse Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern der JGU
offen, die ihr Deutsch verbessern wollen (nach Maßgabe freier Plätze).

Kurse A1-B2

Die Deutschkurse auf den Niveaustufen A1, A2, B1, B2.1, B2.2 umfassen jeweils 6 Semesterwochenstunden (SWS) an zwei Tagen (jeweils 3 SWS pro Tag) und erstrecken sich über das ganze Semester. Voraussetzung für den Erwerb von 6 ECTS-Punkten sind regelmäßige Teilnahme, aktive Mitarbeit, Hausaufgaben, Zwischentests und eine bestandene Abschlussprüfung in den letzten Semesterwochen.

In den Sprachkursen werden alle Fertigkeiten (Hören, Sprechen, Lesen und Schreiben) trainiert. Der Wortschatz und die Grammatik werden im Kontext der Fertigkeiten vermittelt. Die Kursinhalte sowie das kurstragende Lehrwerk orientieren sich am Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen (GER).

Kurszeiten: hier

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: https://www.issk.uni-mainz.de/deutsch-als-fremdsprache/studienbegleitende-deutschangebote/anmeldung-fuer-die-deutschkurse/

Link: ISSK

 

Kurse C1-C2

SB1: Studienbegleitende Sprachlehrveranstaltungen auf dem Niveau C1

Voraussetzung für die Aufnahme: gute Deutschkenntnisse (abgeschlossenes Niveau B2.2).

Zielgruppen

• Studierende mit DSH 2, die in einzelnen Teilfertigkeiten aber nur knapp bei bzw. unterhalb von 67% liegen;
• TestDaF-Absolventinnen und Absolventen mit 4xTDN4 bzw. 3xTDN4 und 1xTDN5;
• Studierende mit einem offiziellen B2-Zertifikat (s. Anmeldung auf der Homepage)
• Studierende, die am ISSK einen Folgekurs besuchen und B2.2 abgeschlossen haben;
• ERASMUS-/Programmstudierende, die im Einstufungstest ein gutes B2-Niveau erreichen;
• PhD-Studierende, Postdocs sowie Gastwissenschaftler/innen und Mitarbeiter/innen, nach Rücksprache mit der Koordinatorin

Das Angebot umfasst voneinander unabhängige Module in einzelnen Teilfertigkeiten à 2-6 Semesterwochenstunden.

 

SB2: Studienbegleitende Sprachlehrveranstaltungen auf dem Niveau C2

Voraussetzung für die Aufnahme: sehr gute Deutschkenntnisse (abgeschlossenes Niveau C1).

Zielgruppen

• Studierende mit DSH ca. 75% oder TestDaf ab TDN 4455;
• Studierende mit einem offiziellen C1-Zertifikat (s. Anmeldung auf der Homepage)
• Studierende, die am ISSK einen Folgekurs besuchen und ein gutes C1-Niveau nachweisen.
• ERASMUS-/Programmstudierende, die im Einstufungstest ein gutes C-Niveau erreichen;
• PhD-Studierende, Postdocs sowie Gastwissenschaftler/innen und Mitarbeiter/innen, nach Rücksprache mit der Koordinatorin.

Das Angebot umfasst Veranstaltungen zur allgemeinen Wissenschaftssprache und zur Fachsprache à 2-4 Semesterwochenstunden.

Kurszeiten: hier

Credits: 2-6 ECTS

Kursanmeldung

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: https://www.issk.uni-mainz.de/deutsch-als-fremdsprache/studienbegleitende-deutschangebote/anmeldung-fuer-die-deutschkurse/

Link: ISSK

 

Kursbeschreibung

Der Kurs richtet sich an ausländische Studierende auf Masterniveau, Promovierende, Postdocs, Gastwissenschaftler*innen und Mitarbeiter*innen der JGU mit einem abgeschlossenen B1-Niveau.
Da das Ziel des Kurses eine erste gezielte sprachliche Vorbereitung auf den Berufseinstieg für Akademiker in Deutschland ist, ist der Kurs für Teilnehmende vorgesehen, die nach dem Studium oder der Promotion einen berufsbezogenen Aufenthalt in Deutschland planen.

Inhaltlich liegt der Fokus deshalb auf Themen wie Studium/Promotion in Deutschland, Arbeitswelt, Bewerbungstraining, Interkulturelle Kommunikation im Studium und Beruf.
Im Bereich der Grammatik werden die wichtigsten Inhalte der Basisgrammatik A1-B1 wiederholt und gefestigt sowie neue grammatische Phänomene der B2.1 Stufe eingeführt.

Zusätzliche Informationen:
Bitte kontaktiert: piestrad@uni-mainz.de

Credits: 6 ECTS

Kurszeiten: hier

Kursanmeldung

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: https://www.issk.uni-mainz.de/deutsch-als-fremdsprache/studienbegleitende-deutschangebote/anmeldung-fuer-die-deutschkurse/

Link: ISSK

 

Kursbeschreibung

Die Übung Konversationskurs Deutsch richtet sich an Austauschstudierende aller Fächer, die ihre mündliche Ausdrucksfähigkeit auf Deutsch verbessern möchten. Im Vordergrund steht das freie Sprechen, das anhand von aktuellen und landeskundlichen Themen trainiert wird.

Literatur: Arbeits- und Hilfsmaterialien werden im Laufe des Semesters verteilt.

 

Level A2/B1

Zeit: Donnerstag, 08:15 - 09:45
Ort: Georg-Forster Gebäude (GFG), Raum 02-761 (Seminarraum)

Credits: 1-4 ECTS (abhängig von der Prüfungsform)

 

Level B2/C1

Zeit: Donnerstag, 10:15 - 11:45
Ort: Bausparkasse Mainz (BKM), Raum 00-014 (SR 01)

Credits: 1-4 ECTS (abhängig von der Prüfungsform)

 

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: !!! Bitte sende eine Email mit Deinem zertifizierten Deutschniveau (falls schon vorhanden) an gis@international.uni-mainz.de !!! 

Link: Vorlesungsverzeichnis (Kurs A2/B1) & Vorlesungsverzeichnis (Kurs B2/C1)

 

Kursbeschreibung

In dieser Übung werden zentrale Bereiche der Grammatik des Deutschen behandelt wie etwa Wortart-, Satzgliedbestimmung und Satzstruktur. Ziel ist die Vermittlung eines fundierten grammatischen Basiswissens, das sowohl für ein Linguistikstudium als auch für den Deutschunterricht an Schulen eine wesentliche Voraussetzung ist.

!!!Bitte beachten Sie: Diese Kurse dienen NICHT dem Spracherwerb und bedeuten KEINE sprachpraktischen Übungen sondern sind linguistische Veranstaltungen auf Muttersprachenniveau!!!

Empfohlene Literatur:
* Gallmann, Peter et al. (2017): Schülerduden. Grammatik. 8., komplett überarb. u. aktualis. Auflage. Mannheim: Dudenverlag.
* Pittner, Karin/Bermann, Judith (2021): Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch. 7. Auflage. Tübingen: Narr.

In dieser Veranstaltung können Sie zwischen 1 und 4 ECTS-Punkte erwerben. Genauere Informationen erhalten Sie in der ersten Sitzung.

Aktuell gibt es noch keine Informationen, in welcher Form die Lehre im Sommersemester 2022 angeboten wird. Dieser Kurs wird, sofern möglich, als Präsenzveranstaltung stattfinden. (Stand: 16.1.2022)

Credits: 1-4 ECTS

Zeit: 5 verfügbare Kurse, siehe Vorlesungsverzeichnis
Ort: siehe individueller Kurs im Vorlesungsverzeichnis

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

nicht verfügbar

Zeit: Freitag, 14:15 - 15:45
Ort: Philosophicum, Raum P 208

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

„Der Tod in Venedig“ (1912), weltweit vielfach übersetzt und von Visconti prominent verfilmt, ist einer der bekanntesten Texte Thomas Manns. Die Erzählung gestaltet im alternden Schriftsteller Gustav von Aschenbach mit seiner selbstzerstörerischen Leidenschaft für den Knaben Tadzio zentrale Mann’sche Themen wie das Verhältnis von Geist und Leben, Künstlerproblematik und Homoerotik. Intertextuelle Bezüge und das Einarbeiten einer mythologischen Ebene verweisen zudem auf zentrale philosophische und ästhetische Hintergründe. „Der Tod in Venedig“ eignet sich insofern in besonderer Weise, einen Zugang zu den Werken Thomas Manns zu finden.

Die Übung zielt vor allem auf ein gründliches inhaltliches und strukturelles Verständnis des Textes, das im Rahmen einer gemeinsamen Lektüre im Unterricht gewonnen werden soll.

Empfohlene Literatur:
Bitte schaffen Sie sich ausschließlich folgende Textausgabe (in der Taschenbuchausgabe / Paperback) an:

  • Thomas Mann: Frühe Erzählungen 1893-1912. In der Fassung der Großen kommentierten Frankfurter Ausgabe. Frankfurt a.M.: Fischer Taschenbuch; 2012 (= Fischer Klassik; 90405). ISBN-13: 978-3-596-90405-1

Es können in der Veranstaltung maximal 4 ECTS-Punkte (qualifizierter Schein) erworben werden. Prüfungsform: Mündliche Prüfung.

Zeit: Donnerstags, 12:15 - 13:45
Ort: Philosophicum, Raum 01-471 (Übungsraum Deutsches Institut)

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: Anmeldung via E-Mail am Donnerstag, dem 14. April, zwischen 8.00-18.00. E-Mail-Adresse: ywolf@uni-mainz.de. Die Teilnehmerzahl ist auf 15 beschränkt. Die Plätze werden nach der Reihenfolge der eingehenden Anmelde-E-Mails vergeben. Ich werde Ihnen spätestens am 15. April eine Antwort-Mail schicken.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Frankfurt am Main wurde in den 1960er Jahren nicht nur zur „Wirtschaftshauptstadt“ der BRD, sondern auch zu einem Zentrum der Protestbewegungen um „1968“, die sich gegen Notstandsgesetzgebung, Vietnamkrieg, Springer-Presse und Hochschulreform richteten. Einher gingen die Proteste mit einer sich politisierenden Jugendkultur, die das Stadtbild prägte. In den 1970er Jahren entstand eine Vielzahl an Gruppen und Projekten, aus denen heraus sich innerhalb der Stadt ein lebendiges links-alternatives Milieu bildete:  „Stadtteilbasisgruppen“ organisierten  Arbeiter-)Jugendliche; die Betriebsprojektgruppe (BPG) des SDS, später als „Revolutionärer Kampf“ bekannt geworden, begann mit der „Untersuchungsarbeit“ nach dem Vorbild der italienischen Operaisten bei Opel/Rüsselsheim; Aktivistinnen der neuen Frauenbewegung gründeten feministische Kollektive; Zeitschriftenprojekte wie die „Socialistische Correspondenz“ oder der "Informationsdienst zur Verbreitung unterdrückter Nachrichten" schufen „Gegenöffentlichkeit“. Nicht zuletzt entstanden transnationale Bezüge, denn „Gastarbeiter*innen“ protestierten nicht nur gegen die Diktaturen in ihren Heimatländern, sondern auch zusammen mit Spontis und K-Gruppen-Mitgliedern gegen unzumutbare Wohn- und Arbeitsbedingungen.

Das 2019 gegründete Frankfurter Archiv der Revolte https://archiv-der-revolte.de/ sammelt die Spuren dieses historischen Aufbegehrens. In einem breit angelegten Oral History Projekt erfasst das Archiv die lebensweltlichen Erinnerungen von bislang „ungehörten“ Zeitzeugen, mit dem Ziel, die individuellen Erfahrungen, die historischen und soziokulturellen Bedingungen des Protestes, sowie die biographische Verarbeitung dieser prägenden Jahre durch die Akteure der Protestbewegung herauszuarbeiten.

Ziel der Übung ist es, die Teilnehmer*innen mit der Methode des Oral History und der lokalen Protestgeschichte vertraut zu machen. Die Teilnehmer*innen führen (zusammen mit Mitarbeiter*innen des Archivs) Interviews mit ausgewählten Proband*innen durch, transkribieren diese und stellen die Ergebnisse im Rahmen der Blockveranstaltung vor. Zusätzlich zum o.g. Blocktermin gibt es eine digitale Einführung sowie eine Einführung im Frankfurter Archiv. Auch die Interviews werden in der Regel in Frankfurt durchgeführt.

Empfohlene Literatur:
Archiv der Revolte Frankfurt e.V. (Hg.): Dieses Haus ist besetzt! Frankfurter Häuserkampf 1970–1974, Frankfurt a.M.: Institut für Selbstorganisation, 2020.

Eine digitale Einführungssitzung findet am Montag, 25. April, 16 Uhr statt.
Weitere Termine zum Kennenlernen des Archivs und zur Durchführung der Interviews werden abgestimmt.

Zeit: siehe Vorlesungsverzeichnis
Ort: Philosophicum, Raum P 208

Credits: 5 ECTS (+ 3 ECTS für das Tutorium)

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The Tutorial (3 ECTS) introduces students from abroad to the techniques of academic work within the German university context. By attending this tutorial students will be able to meet formal requirements concerning literature research, presentations and term papers which are also very useful for other courses they will attend while studying at the JGU Mainz.

Teaching language: English (and German, in accordance with the participants).

Zeit: Mittwochs, 12:15 - 13:45
Ort: online

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

We are a group of students from the Johannes Gutenberg-Universität Mainz(JGU) and organize our own conference from students for students. Because we study a variety of subjects (humanities, social sciences and natural sciences) we try to provide a conference with an interdisciplinary claim. If you want to join our organization team, feel free to contact us.

Zeit: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)
Ort: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)

Credits: möglich, bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Kursanmeldung

Bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Link: Webseite

Für einen Überblick über die special courses für Austrauschstudierende in früheren Semestern, schaue bitte in unser Archiv.