Gutenberg International School (GIS) – Kurse für Austauschstudierende

UPDATE: Informationen zum Wintersemester 2020/21

Liebe/r Austauschstudierende/r, wie du vielleicht schon mitbekommen hast, wird es an der JGU im Wintersemester 2020/21 ein Hybridsemester geben: mit Online-Kursen, hybriden Kursen mit digitalen und Präsenzkomponenten und, wo möglich, volle Präsenzkurse. Da dies von Fach zu Fach sehr unterschiedlich sein kann, ist es am besten, dich bei deinem Studienfachberater zu informieren, wie die Planungen in deinem Fach sein werden. Du findest aber zumindest die vorläufige Liste des fremdsprachigen Lehrangebots zum Download hier und im Download-Bereich auf dieser Seite. Mittlerweile sind die Kurse auch auf das Vorlesungsverzeichnis verlinkt, welches du hier und in dem Link-Bereich auf dieser Seite findest. Als Information für dich: wenn im Vorlesungsverzeichnis vor dem Titel des Kurses ein roter Punkt ist, bedeutet das, dass dieser Kurs online angeboten wird. Lies aber auch immer die Kursbeschreibung für mehr Informationen. Wir hoffen, dass im Laufe des August bei den meisten Kursen feststeht, in welcher Form sie stattfinden. Wir werden die Liste regelmäßig aktualisieren, um dich mit allen nötigen Informationen versorgen zu können. Vielen Dank auch für deine Geduld!!!

Bitte beachte auch die aktuellen Informationen zur Coronapandemie und zur Lehre an der JGU im Wintersemester 2020/21, verfügbar auf https://www.studium.uni-mainz.de/corona/.

 

Info: Für einen Überblick über die GIS special courses & das fremdsprachige Lehrangebot in früheren Semestern, schaue bitte in unser Archiv.

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Englisch - Wintersemester 2020/21 - Geschichte & Kultur

Kursbeschreibung

This seminar will analyze the last hundred years of German history since the end of World War I from a historical perspective. Our main points of interest will be the unstable democracy during the Weimar Republic, the rise of national socialism and the Nazi rule, the years after WW II different until the division of Germany in two states and their developments in the time of the so-called Cold War. The fall of the Berlin wall and the reunification process will lead us to the interpretation of the “Berlin Republic”. Our course will include the discussion of recent challenges like growing nationalistic populism, environment matters, challenges of European and foreign relations and pandemia. We will focus on the perspectives of challenges and perspectives and the power of the past. Therefore, we are interested in historical alternatives that have not been realized. Our spectrum includes the broad spheres of politics, economy, culture and society. We will critically reflect different “national narratives” and examine positions of historiographic interpretations.

The course is designed to provide an introductory overview of German history since the 20th century for incoming students of all academic disciplines. Moreover, in this class advanced students will be guided in more specialized and source-based research.

Tutorial: Techniques of Academic Work (only for incoming students)
The seminar will be accompanied by a tutorial (3 ECTS) introducing students from abroad to the techniques of academic work within the German university context. By attending this tutorial students will be able to meet formal requirements concerning literature research, presentations and term papers which are also very useful for other courses they will attend while studying at the JGU Mainz. We recommend taking part in both the seminar and the tutorial.

• Time: Wednesday, 12-2 pm
• Credits: 3 ECTS, 2 hours per week/2 SWS
• Contact and Registration: nordblom@uni-mainz.de
• Tutor: Paul Birkner

Requirements
• No requirements.
• Incoming students from all academic disciplines, study levels are welcome in this class.
• Participants should be able to read fluently scientific English texts.

Format
As long as the current restrictions are in place, we will not be able to meet as a class at the university. Since electronic resources provided by the JGU are limited, student access cannot be guaranteed, and moreover many participants are living in different world time zones right now, it will not be possible to simply transfer the whole course to a virtual classroom. The course takes place online. Every week a meeting is held a video conference on a voluntary basis. The content of the course can also be worked out synchronously. The presence in Mainz is not a prerequisite for successful participation. The focus will be on your thoughtful and critical engagement with the readings and issues in German historical research. For this purpose, you are asked to comment and upload the readings. Moreover, every participant will upload one course presentation. The colloquium sessions thus feature two formats:
• Thematic overview sessions (Weeks 2-11) highlight selected themes in a chronological order.
• Thesis preparation session (Week 12) will focus on your semester paper.

Assignments
• Under the actual situation there won’t be mandatory attendance. The whole course will be held as online class.
• Participants are expected to upload four homeworks in moodle until Monday, 6 pm (Mainz time), presentation week
• Participants are expected to prepare a presentation (text of 2 pages max. or slides or other media…) that illustrates and comments the subject of the week. It can be based on the weekly reading, but other material can be used as well. All sources should be indicated. The presentation has to be uploaded in Moodle by the date indicated in the study program.

Grading and ECTS
8 ECTS (class + tutorial)
Assignment as indicated above

- Exam and Grading
- Term paper 15.000-18.000 characters text, March 15, 2021 final paper due, sending to nordblom@uni-mainz.de.

2.250 characters (including empty spaces, annotations, excluded: title page, list of literature) = 1 ECTS
Format main text: font size: 12, line spacing 1,5
Format foot notes 10, line spacing 1,0

5 ECTS (class, no tutorial)
Assignment and exam as indicated above

1 ECTS (class)
Homework and presentation (written or slides)

The number of the ECTS (3-7 class + 3 tutorial/0 no tutorial) depends on the workload. Therefore, it can individually be adjusted according to the requirements of the sending university.

Readings
Under the current cirumstances of limited access to books in print the course is mainly based on the following books:
• Mary Fulbrook, A History of Germany 1918–2014: The Divided Nation, Fourth Edition. John Wiley & Sons: Chichester 2015.
• Peter C. Caldwell/Karrin Hanshew, Germany Since 1945. Politics, Culture, and society: Bloomsbury: London et alt. 2018.
• Helmut Walser Smith (ed.): Oxford Handbook of Modern German History, Oxford UP: Oxford et al. 2011.
All assigned readings can be accessed either via hyperlink from the Syllabus, via electronic resources of the central library (ub.uni-mainz.de) of the JGU or on Moodle (lms.uni-mainz.de). Further reading suggestions will be given in class.

Zeit: Mittwochs, 10:15 - 11:45
Ort: online

Credits: 5 ECTS (+3 ECTS für das Tutorium)

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The Thirty Years' War marks the end of the confessional conflicts in the Holy Roman Empire. Recent research, however, emphasizes less the religious character of the war, but rather portrays it as a struggle for hegemony in Europe. The lecture approaches the war from a wide range sources and aims to deepen central aspects of a conflict that marked an important shift in the European balance of power.

Recommended literature:

Wilson, Peter H.: Europe's tragedy: a history of the Thirty Years War, London 2009. Wilson, Peter H.: The Thirty Years War. A Sourcebook, Oxford 2010.

If you prefer to train your German reading skills, I recommend the following literature:

Gotthard, Axel: Der Dreißigjährige Krieg. Eine Einführung, Stuttgart 2016 (utb. Geschichte); Kampmann, Christoph: Europa und das Reich im Dreißigjährigen Krieg: Geschichte eines europäischen Konflikts, Stuttgart 2008; Schmidt, Georg: Der Dreißigjährige Krieg, München 2006 (Beck Wissen); Ders.: Die Reiter der Apokalypse. Geschichte der Dreißigjährigen Krieges, München 2018.

Zeit: Donnerstags, 14:15 - 16:00
Ort: Das Seminar wird wahrscheinlich wöchentlich digital auf Skype for Business oder MS Teams stattfinden.

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The modern Rhine-Main area looks onto a rich history characterized by a multitude of diverse cultures. Its location in the heart of Europe allows us to regard it as a true cultural hub.
This interdisciplinary and primarily archaeological course aims at introducing students of all disciplines to a selection of sites and finds throughout the above mentioned timeline - focussing only on significant historic events - and to the currently main applied methods.

It is open to all exchange students and all students of the JGU and consists of a seminar (2 hrs) and an obligatory tutorial (2 hrs). Both will be held online on a web based conference system. Please ensure that you are equipped with a web cam, in order to participate in the interactive course.

A field trip to some prominent sites in Mainz (in person) will be offered towards the end of the course, if possible. Should the pandemic situation not allow this, you will be offered a virtual excursion instead.
You are required to undertake 2 oral online exams (each ca. 15 mins and you have the choice between a German and an English version) which you will have to pass with at least 50% each to receive your credit points (8 ECTS in total). Apart from that you are invited to contribute a short presentation (10-15 mins.) and/or to hand in a seminar paper (in German or English), should you require it. After receiving your results hereof, you of course would be free to decide whether it should be included in your course grading or not.

Zeit: Montags, 12:15 - 13:45 & Freitags, 12:15 - 13:45
Location: online

Credits: 8 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Achtung: eine JGU Emailadresse ist für die Kursanmeldiung nötig! Sende eine E-Mail an jreissma@uni-mainz.de mit folgenden Informationen:
• deinen Vor- und Nachnamen (!)
• deine Matrikelnummer (!)
• dein Studienfach, Semester (= wie viele Semester hast du schon studiert) udn den namen deiner Heimatuniversität (!)

Solltest du vorab schon Fragen haben, zöger nicht an die oben genannte E-Mailadresse zu schreiben.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Why is Champagne since about 100 years considered to be the nec plus ultra of sparkling wines and
not, for example, Sekt from the Mosel valley, Prosecco from Italy or Cava from Spain? And why are
these specialty products in an often emotionalised way connected to a very specific territory?
This course will be devoted to the “reputation history” of a wide variety of iconic European specialty
products, such as, for example, Roquefort cheese, saffron, truffles, Champagne, port wine, marzipan,
and caviar. It offers a set of instruments that will help to analyse the components of specialty
product reputation, but it also provides conceptual tools that shed light on the complex of typicality and
regional identity.

Recommended reading:
Typicality in History : Tradition, Innovation, and Terroir
Ceccarelli, Giovanni / Grandi, Alberto / Magagnoli, Stefano (eds.)
Bruxelles, Bern, Berlin, Frankfurt am Main, New York, Oxford, Wien: Peter Lang, 2013
476 pp., 12 ill., 33 tables

ISBN 978-2-87574-007-6 pb. (Softcover)
ISBN 978-3-0352-6328-2 (eBook)

Zeit

Dieses Seminar wird als Blockseminar angeboten:
Information session Mittwoch 4. November 2020, 17:00-18:00
Session 1A: Freitag, 13. November 2020, 9:30-17:30
Session 1B: Samstag, 14. November 2020, 9:30-13:00
Session 2A: Freitag, 27. November 2020, 9:30-17:30
Session 2B: Samstag, 28. November 2020, 9:30-13:00Ort: online

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Culture Studies I focuses on American history from early settlement to the 20th century while Culture Studies II puts a stronger focus on current topis in American culture. Both courses are offered in several parallel courses. For more information including times and locations please see course catalogue below.

Credits: 4 ECTS für den jeweiligen Kurs

Kursanmeldung

Kurs angeboten von American Studies: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Culture Studies I:  Vorlesungsverzeichnis (Kurse A & B online, Kurs C hybrid)

Link: Culture Studies II: Vorlesungsverzeichnis (Online)

 

Kursbeschreibung

Culture Studies I & III English Literature & Culture offer an introductory insight into British history and culture. Both courses are offered in several parallel courses. For more information including times and locations please see course catalogue below.

Credits: 4 ECTS für den jeweiligen Kurs

Kursanmeldung

Kurs angeboten von English Literature & Culture: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Culture Studies I:  Vorlesungsverzeichnis (Online)

Link: Culture Studies III: Vorlesungsverzeichnis (Online)

 

Kursbeschreibung

Students learn about the most important theoretical accesses to human geographical issues in the context of globalisation; they will acquire skills enabling them to understand theoretical perspectives and to independently transfer them to current problem areas. Therefore, students develop the ability to critically and reflexively design, present and defend their own theoretical positions on the basis of arguments. The mutually dependent written works, i.e. essay and paper, strengthen the participants’ reading and writing skills. In the seminar, common theories in social sciences (e.g. action theory, systems theory, etc.) as well as approaches and concepts in culture theory are analysed on the background of their implications for an empirically substantiated conceptualisation of spatial references of social relationships. Therefore, students read and discuss selected key texts in their original versions.

Zeit: Diesntags, 10:15 - 11:45
Ort: online

Credits: 6 ECTS

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Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This seminar is an introduction to the diverse practices of narrative filmmaking in Indian cinema. As we journey across the length and breadth of India through cinema, we will encounter multiple languages, genres and storytelling techniques that make up the rich tradition of Indian filmmaking. By focusing on the practice of specific filmmakers, the seminar will also reflect on the medium by investigating complex layers of form and content. Through a rigorous process of viewing and critical analysis, intricate connections with Indian sociopolitical realities, both historical and contemporary, will be forged. From romance to magic realism, and comedy to melodrama, we will be immersed in a cinema that is simultaneously poetic and political.

Zeit: Montags, 12:15 - 13:45
Ort: online

Credits: 4 ECTS

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Kurs angeboten von Filmwissenschaft: ! Kurs nur geöffnet für Studierende der, Geistes, Social und Kulturwissenschaften! Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

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Kursbeschreibung

The point of departure for this seminar is the retrospective Black Light, curated by Greg de Cuir Jr, first presented at Locarno FIlm Festival in 2019. The retrospective proposed a survey of international black cinema that was open and inclusive of cross-cultural influences and interaction. Likewise, in this seminar we will trace a history of international black cinema, primarily across the 20th century but with certain incursions into the 21st. In the process we will challenge accepted mythologies of the general construction of dominant histories of cinema, from an exaltation of the role of the director at the expense of other creative contributors, to the prioritising of feature-length narrative cinema, and of course the tendency to center Western and patriarchal points of view. We will at times adhere to and at times depart from the lineup of films originally presented in the retrospective, ultimately using that lineup as a helpful start but not as a final destination. (See list in the link below) Weekly screenings will be complemented by readings that destabilise and subvert similar received wisdom and dogmas in the study and theorisation of cinema. The goal of this seminar is less to arrive at a definitive counter-canon than to vigorously counter the canon, because a concern with method and critical thinking is of far more importance not just in struggling for an improved cinema culture but also for an improved world. https://drive.google.com/file/d/0B4V1nYdQWAI2QlJCQW54clc5dWZleEJZRVhZMDNmZ09SQVBr/view?usp=sharing

Greg de Cuir Jr is an independent curator, writer and translator. He has lectured and given talks at Stanford University, University of Chicago, École de recherche graphique in Bruxelles, Universität Wien, and many other institutions. He received his DPhil from the Faculty of Dramatic Arts at the University of Arts in Belgrade and his MA from the School of Cinematic Arts at the University of Southern California in Los Angeles.

Zeit: Mittwochs, 12:15 - 13:45
Ort: online

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Filmwissenschaft: ! Kurs nur geöffnet für Studierende der, Geistes, Social und Kulturwissenschaften! Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

In recent decades, notions of Recognition have increasingly been mobilized in settler colonial contexts to mediate claims to lands and resources between settlers and aboriginal peoples (cf., e.g., Moreton-Robinson 2015). In contrast to philosophical positions stressing the liberating implications of Recognition (cf., e.g., Taylor 1994; Honneth 2018), however, scholars such as Glen S. Coulthard (cf., e.g., Coulthard 2014) or Elizabeth A. Povinelli (cf., e.g., Povinelli 2002) have frequently argued that these philosophical, legal and political conceptions of a multi-cultural, pluralist and inclusive nation state do in fact represent yet another instrument in the toolbox of settler colonial regimes of domination and dispossession.
By reconstructing the ongoing debate over the consequences of the implementation of a Politics of Recognition, this course provides both an introduction to and a critical discussion of central features of contemporary conceptions of setter colonialism (cf., e.g., Wolfe 2006; Smith 2015). What are settler colonialism’s distinctive features; and why would a differentiation between various types of colonialism prove analytically valuable? Apart from extensive studies of particular conflicts over lands and resources, situated primarily in (post)colonial Northern America and the Circumpolar North (cf., e.g., Harris 2001; Nadasdy 2017), this course puts a strong emphasis on the implications of Settler Colonial Studies to current Gender and Queer Theories (cf., e.g., Rifkin 2011) and the Anthropology of the State (cf., e.g., Simpson 2014). How, for instance, can we conceive of concepts such as sovereignty in settler colonial contexts (cf., e.g., Alfred 2004); and how are notions of sovereignty in settler colonial configurations related to notions of territoriality and historicity (cf., e.g., Povinelli 2001; Kauanui 2008)? Which forms of subjectivity are articulated, ‘recognized’ by settler colonial “ideological state apparatuses” (Althusser 2014), and which are not (cf., e.g., TallBear 2013)? What kinds of assemblages of human and non-human entities are representable within settler colonial juridico-political frameworks of power (cf., e.g., White 1999), and which are not (cf., e.g., Povinelli 2016)?

Recommended readings

Alfred, Taiaiake (2004): Sovereignty. In: Deloria, Philip J. & Salisbury, Neal (eds.): A Companion to American Indian History. Malden, MA et al.: Blackwell Publishing, pp. 460—473.
Althusser, Louis (2014 [1970]): On the Reproduction of Capitalism: Ideology and Ideological State Apparatuses. London & New York: Verso.
Coulthard, Glen S. (2014): From Wards of the State to Subjects of Recognition? Marx, Indigenous Peoples, and the Politics of Dispossession in Denendeh. In: Simpson, Audra & Smith, Andrea (eds.): Theorizing Native Studies. Durham & London: Duke University Press, pp. 56—98.
Harris, Douglas (2001): Fish, Law, and Colonialism: The Legal Capture of Salmon in British Columbia. Toronto et al.: University of Toronto Press.
Honneth, Axel (2018 [1992]): Kampf um Anerkennung: Zur moralischen Grammatik sozialer Konflikte. Berlin: Suhrkamp.
Kauanui, Kehaulani J. (2018): Paradoxes of Hawaiian Sovereignty: Land, Sex, and the Colonial Politics of State Nationalism. Durham & London: Duke University Press.
Moreton-Robinson, Aileen (2015): The White Possessive: Property, Power, and Indigenous Sovereignty. Minneapolis & London: University of Minnesota Press.
Nadasdy, Paul (2017): Sovereignty’s Entailments: First Nation State Formation in the Yukon. Toronto et al.: University of Toronto Press.
Povinelli, Elizabeth A. (2016): Geontologies: A Requiem to Late Liberalism. Durham & London: Duke University Press.
Povinelli, Elizabeth A. (2002): The Cunning of Recognition: Indigenous Alterities and the Making of Australian Multiculturalism. Durham & London: Duke University Press.
Povinelli, Elizabeth A. (2001): Settler Modernity and the Quest for an Indigenous Tradition. In: Gaonkar, Dilip Parameshwar (ed.): Alternative Modernities. Durham & London: Duke University Press, pp. 24—57.
Rifkin, Mark (2011): When Did Indians Become Straight? Kinship, the History of Sexuality, and Native Sovereignty. Oxford et al.: Oxford University Press.
Simpson, Audra (2014): Mohawk Interruptus: Political Life Across the Borders of Settler States. Durham & London: Duke University Press.
Smith, Andrea (2015 [2005]): Conquest: Sexual Violence and American Indian Genocide. Durham & London: Duke University Press.
TallBear, Kim (2013): Native American DNA: Tribal Belonging and the False Promise of Genetic Science. Minneapolis & London: University of Minnesota Press.
Taylor, Charles (1994 [1992]): The Politics of Recognition. In: Gutmann, Amy (ed.): Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition. Princeton: Princeton University Press, pp. 25—73.
White, Richard (1999 [1980]): Land Use, Environment, and Social Change: The Shaping of Island County, Washington. Seattle & London: University of Washington Press.
Wolfe, Patrick (2006): Settler Colonialism and the Elimination of the Native. In: Journal of Genocide Research 8 (4), pp. 387—409.

Zeit: Montags, 12:15 - 13:45
Ort: Forum 7, Raum HS14

Credits: 8 oder 10 ECTS

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Kurs angeboten von Ethnologie & Afrikastudien: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This course aims at introducing students to the current (state-of-the-art) research concerning issues related to non-dominant, less-widely spoken, often marginalized and endangered linguistic communities in different parts of the world. A special focus, though, in the course is paid to regional and minority/heritage language (RMHL) issues in Europe. In the course, students are introduced to different theoretical approaches and research directions concerning minority and heritage languages. In addition, students explore historical, sociopolitical and economic implications for language policies and practices concerning RMHL, and critically discuss the role and symbolic values attached to these languages in different speech communities. The topics of the course include (but are not limited to) language ideologies/attitudes toward minorities, minority language policy and planning, language loss, death and endangerment, language revitalization and reclamation, language shift and maintenance, family language planning, linguistic human rights, among others.

Zeit: Mittwochs, 12:15 - 13:45
Ort: online

Credits: 4 ECTS (weitere ECTS möglich durch zusätzliche Arbeit)

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Sprachen Nordeuropas und des Baltikums: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The seminar will create an online platform to discuss current reactions to the Covid-19 Pandemic from theological and interreligious perspectives. We shall look for models of interpretation provided by the religious traditions and their scriptures, especially the biblical texts, and the ethical guidance religious communities offer for coping with the pandemic.

Zeit: Mittwochs, 16:15 - 17:45
Ort: online

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Evangelischer Theologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

With this tutorial, the History Department wants to address the incoming international students from all faculties at JGU Mainz. The course is designed to give insight into academic work of history based humanities in the German university context. The course will deal with the basics of scientific techniques, like research, presenting and writing. Focus areas will be work with library resources, the arrangement of oral presentations as well as the writing of varied academic literature. The teaching language will be both English and German, adjusted according to the language abilities of the participants. There are two options:

1. Tutorial (3 ECTS)
The tutorial can be taken independently (3 ECTS). Students will receive 3 ECTS for the successful participation in this tutorial. If desired the tutorial can be graded.

2. Tutorial + Course A or B (8 ECTS)
The tutorial (3 ECTS) can be taken together with the history classes for incomings (5 ECTS).

Zeit: Mittwochs, 12:15 - 13:45 (wahrscheinlich alle 2 Wochen)
Ort: online

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Englisch - Wintersemester 2020/21 - Sozialwissenschaften & Gesellschaft

Kursbeschreibung

Students of the social sciences from all over the world taking part in this seminar (5 ECTS) will get the opportunity to view Germany from various perspectives within the social sciences. The seminar will provide insights into a wide range of topics related to German society, politics, media and culture.

The lecturers, who are social scientists themselves, will teach and discuss different perspectives on the multiple course topics. Within the seminar‘s interdisciplinary approach students are encouraged to contribute by actively sharing their views on the topics at hand as the seminar’s concept is a highly interactive one.

To successfully take part in the seminar students will have to fulfill the following requirements:

Oral presentation + written exam + class participation

In the seminar, the students obtain 5 ECTS credits for participation, written exam, oral presentation, and homework assignment.

Zeit: Mittwochs, 16:15 - 17:45
Ort: Hybridformat mit Präsenz und Online-Sitzungen. Einführungssitzung am 04.11.2020 von 16:15 - 17:45 online

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 02 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This course invites exchange students and regular JGU students as well as students from all FORTHEM partner universities to actively participate in intercultural dialogue. On the one hand, participants attend an intense training in intercultural communication. They reflect their cultural backgrounds and learn how it shapes their appearance and perception in international contexts. On the other hand, participants gather international teamwork experience. In small groups, they produce animated videos receiving professional support by the JGU centre for audio-visual production. At the end, participants have not only learned to engage professionally and confidently in intercultural communication but also expanded their international network.

Due to the corona-situation, the course originally planned in Mainz is likely to take place as an online course. However, as coordinators, we will do our best to offer students many opportunities to meet (physically or virtually), get involved and network with other course participants, thus ensuring a comprehensive international experience.

Zeit:

06/11/20 | 14:00-15.30 | Introductory session

25-28/11/20 | 10:00-12:00 and 14:00-16:00 | Intercultural training and video production

28/11/20 | from 16:00 | Virtual Christmas party

01-17/12/20 | Day-by-day publication of the created videos

18/12/20 | 14:00-15:30 | Concluding session

Ort: online

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Kurs geöffnet für alle Austauschstudierende. Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU). Anmeldungen sind über jedes Fach des Fachbereichs 02 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

We may have another interesting event for you, starting in November. Since 2014, the Educational Science department under the coordination of Dr. Petra Bauer has been participating in the “Edit Video Challenge” – a competition in which student teams create an educational video that needs to include 3 keywords given by the organizers.
In order to take part in the challenge, you do not need to study educational sciences, students from all fields are welcome. All webinars and instruction manuals are in English, so you do not need to have German proficiency to participate. If you need more information on this event or on what was done in the past, please check the following web page:
http://www.editvideochallenge.org/
In case that you are interested in participating in this challenge and want to show your multimedia skills, please do not hesitate to contact Dr. Petra Bauer (bauerp@uni-mainz.de).

Zeit: 18. - 26. November 2020
Ort: online

Credits: n/a

Link: Webseite

 

Kursbeschreibung

This course is designed to introduce the basic theories and concepts of international relations, and to familiarize the students with the way these are applied in the political science context to understanding of contemporary international issues. The course is organized in two parts, the first part concentrates on the main theories of international relations. The second part of the course will focus on case studies, application of the theoretical knowledge on current issues.

Zeit: Mittwochs, 12:15 - 13:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude, Raum 02-617 Seminarraum

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Politikwissenschaft: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Media discourses, technologies, and public opinions play significant roles in promoting a democratic culture, behavior, and society. Therefore, media establish, serve, and bring forth new spaces for information flow. One of the primary roles of the media in democratic societies is publicizing essential issues surrounding policy-making and human rights, especially in times of national or regional crises (e.g., natural disasters, wars, terrorist attacks, pandemics).

Focusing on the social, political, and cultural implications of the COVID-19 crisis, the aims of this seminar are to comparatively examine the role of media and public opinion in these times. In order to address these aims, the seminar will seek to answer various questions: What are the similarities and differences in public opinion between Israel and other countries (e.g., Germany)? How does media use to promote behavior? How do the public in different countries react to (legacy and digital) media coverage and (mis)information? What challenges do different countries (e.g., Israel vs. Germany) face in an international crisis (e.g., COVID-19)?

In this seminar, students will be required to read and prepare literature, prepare and give short presentations, collect data, and write a final paper.

Active participation is required for successfully completing the course and obtaining the credits. Students can pass an exam at the end of the semester to get a grade.

Zeit & Ort: Dies ist ein digitaler Kurs. Informationen dazu können auf Moodle gefunden werden.

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU) - Anmeldung kann in allen Fächern des Fachbereich 02 erfolgen.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This seminar aims to examine the role of new media technologies in the context of authoritarian closed communities, with a specific focus on the ultra-Orthodox community in Israel. The seminar will focus on the social, political, and cultural implications of digital media in the ultra-Orthodox community in Israel today, including digital media’s political power and various roles, especially its role in forming safe spaces and reframing the community’s boundaries. To address these aims, the seminar will focus on mapping the ultra-Orthodox community in Israel from a historical and contemporary perspective, understanding the relationship between religion and state in Israel, and focusing on the important role of technologies in general and media technologies in particular in the ultra-Orthodox community in Israel.

In this seminar, students will be required to read and prepare literature, prepare and give short presentations, collect data, and write a final paper.

Active participation is required for successfully completing the course and obtaining the credits. Students can pass an exam at the end of the semester to get a grade.

Dies ist ein digitaler Kurs. Informationen dazu können auf Moodle gefunden werden.

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU) - Anmeldung kann in allen Fächern des Fachbereich 02 erfolgen.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The module “Lecture Series” comprises two series of lecturesand two accompanying tutorials. Each term, four internationally renowned scientists (usually from abroad) from the field of media and human geography are invited to give a lecture, which focuses on thematically grouped selected globalisation processes.This improves the students’ ability to deal with current issues, topics and methods of human geographyin the international arena. An internet platform specially established for the (audiovisual) publication of speeches is maintained and updated by master students.The parallel reading courses I and II aim at an in-depth preparation for the lectures and follow-up to the individual speeches and each general topic. Students critically deal with the speakers and their research focuses by working with texts.

Zeit: Donnerstags (19.11., 26.11, 10.12., 14.01., 28.01., 11.02.), 14:15 - 15:45
Ort: beide Kurse online

Credits: jeweils 2 ECTS pro Kurs

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis (Vorlesungen) & Vorlesungsverzeichnis (Reading Course)

 

Kursbeschreibung

Theoretical fundamentals of media geography are taught in this seminar. Students deal with established specialist articles on films, television, radio, audio drama and photography from a geographical perspective. The articles are presented and discussed in the group. Reference to everyday life of media geographical theories and their globally networked effectiveness is of particular importance.

Zeit: Dienstags, 12:15 - 13:45
Ort: online

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Globalisation processes result in an extensive societal re-negotiation of spatial references of social, economic and political relationships and are, therefore, at the focus of human geographical research. The module “Geography and Globalisation“offers a detailed introduction to a wide range of globalisation processes and phenomena; in doing so, theoretical concepts are linked with topicalempirical examples and subjected to acritical review.
In the advanced seminar, theoretical accesses to globalisation topics (e.g. transnationalism, time-space-compression, historical localisation of the process,etc.) are introduced. With the aid of reading materials, participants develop these topicsand deepen their knowledge. In this way, important thematic areas of the globalisation debate (including globally networked economy, geopolitics, identity and culture) are made accessible. Focus is particularly placed on economic and social aspects. Furthermore, topics of globalisation geography are highlighted and discussed on the basis of empirical examples (including global commodity and value-added chains, capital transfers, information flows, global media industries, migration processes, global cities,etc.). Students cooperate in groups to develop and critically reflect analytically complex topics.

 

Zeit: Donnerstags, 10:15 - 11:45
Ort: Muschel, Raum N3

Credits: 6 ECTS

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Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The main aim of this course is to introduce students to various practical (real world) applications of sociolinguistic knowledge. In this course we will focus on language-related societal issues, for instance, linguistic diversity and social (in)justice(s) in such areas as work, education, human security, civic and political participation. In addition, we will also explore the ways how sociolinguistic knowledge can be applied in professional contexts (education, policy planning, law and justice, community outreach projects, etc.) and, hence, make an impact (and contribute to a change) in such fields as refugee’s language assessment, migrant integration processes, employment, teaching heritage languages, and other.

 

Zeit: Montags, 12:15 - 13:45
Ort: online

Credits: 4 ECTS (weitere ECTS möglich durch zusätzliche Arbeit)

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Kurs angeboten von Sprachen Nordeuropas und des Baltikums: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Overview:

Computational Social Science (CSS), a young but growing research area at the intersection of social science, computational science and complexity science, refers to the use of (advanced) computational approaches in studying social phenomena. The main CSS areas are automated information extraction systems (e.g. automated text analysis), social network analysis, social geographic information systems (GIS), complexity modeling, and social simulation (e.g. agent-based simulation models). Skills of computational social scientists are built on foundations of statistical analyses done in Stata, SPSS, or another such program, through learning/exploring new skillsets uncommon in the social sciences that are developed by computer scientists and computational statisticians. These include network analysis, natural language processing and machine learning techniques, and the programming languages R and Python, all associated with doing "data science" in the "age of big data".

This seminar pulls together ideas from the introductory-level Computational Social Science course "Bridge from Statistics to Data Science”, and the "Simulating Knowledge Dynamics and Innovation Networks (Introduction to the SKIN platform)” course. In the course, students will be introduced to applications of data science that can be relevant to their studies. Particular attention goes to visualization applications for open data, helping them in mapping and simulating innovation and entrepreneurship in big data domains (e.g. health care, transportation, government). It opens up questions with regard to opportunities and limitations that characterize the state-of-the-art for each computational method and visualization technique, with methodological focus in network analysis, natural language processing and machine learning. It will also assist in gaining hands-on experiences for programming (basic) applications of data science in R and Python, building on previously learned skills for doing (basic) statistics in Stata. Along hands-on class work, it will further assist in developing appreciation for the principal techniques in “big data viz” and common elements of data science workflows, for instance: data exploration, modelling and simulation, and communication of data science results.

Learning outcomes:

This course covers a survey of practical examples of how CSS researchers with a foundation in statistics/Stata can apply (basic) methods of Computational Social Science for achieving a better understanding of certain social and economic issues and problems. On the theoretical side, it will provide an overview of CSS and foundational knowledge on its common methods, their differences, with key literature systematically reviewed. On the practical side, it will provide guidance for reasoning about which types of data science methods may be suitable for application to certain social and economic issues and problems, and how to make choices with regard design and implementation of a data science project.

Course Requirements and assignments:

Assignment 1: Pre-class preparation

This assignment is about producing excerpts (1 page per text) from the text book.
Each student is asked to agree with the instructor on seven excerpts taken from the different sections of the textbook.
The excerpts will be uploaded on Jugostine five days before the block seminar dates.

Assignment 2: Class presentation

This assignment is about presentation of a topic in class.
Each student is asked to discuss his/her choice with the instructor, and prepare a session from the syllabus. In certain cases, this can be done in cooperation.

Assignment 3: Simulation project

This assignment is post-class work on a data science project concerning one topic of the syllabus (mostly the one chosen for presentation). The students need to present a short abstract and the contents structure for their project to the instructor 10 days after the block seminar dates. The deadline for essay submission is the end of Term.

Recommended reading list:
Cioffi-Revilla C. (2014) Introduction to Computational Social Science (Texts in Computer Science). London: Springer.

Zeit: Montags, 16:15 - 17:45
Ort: online

Credits: 7 ECTS

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Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

wird noch bekannt gegeben

Zeit: 07.11., 08.11., 14.11., 15.11, 09:00 - 18:00
Ort: online

Credits: 7 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Overview:

Social Simulation is a type of modelling for social scientists and computer scientists which has been gaining interest as a result of extremely affordable computing power and a rising interest in complex systems methods and approaches to understanding the world. Many approaches to simulation are now accessible to social scientists with some programming skills who seek to develop a deeper understanding of social and economic issues and problems, centering on “complexity” ideas: evolution, adaptation, nonlinear behavior, emergence and self-organization. These approaches have become essential tools for social scientists in a wide range of fields, sociology, economics, cognitive psychology, organizational theory, political science and geography, and are now also part of the toolbox for computer scientists interested in distributed artificial intelligence and multi-agent technologies. Of primary concern are multi-level simulation models that allow simultaneous consideration of multiple levels of systems and processes of interest (social, economic, environmental), and have users alternate between views on macro and micro behaviors, and possibly levels in between. The most common approach to multi-level simulation, agent-based modelling, allows for hetero­geneity in simulated behaviors of the “agents” on the lower levels (representing, for instance, individuals, groups, organizations or networks). This provides to scientists the opportunity for (much) higher degrees of detail when observing “in silico” complex evolutionary phenomena, as opposed to some very abstract mathematical models.

This seminar offers an introduction to common approaches in Social Simulation. It opens up questions with regard to opportunities and limitations that characterize the state-of-the-art for each simulation method (on its own, but without disregarding the projects that seek to develop “hybrid” modelling techniques across strands of simulation research, building first and foremost on agent-based approaches). It will also assist in developing appreciation for the common elements of Social Simulation workflows, for instance: the theoretical discussion of a model’s conceptual framework, the data-to-model links, and communication of results of simulation research.

Learning outcomes:

This course covers a survey of practical examples of how leading modelers in social sciences apply Social Simulation for achieving a better understanding of certain social and economic issues and problems. On the theoretical side, it will provide an overview of Social Simulation and foundational knowledge on its common methods, their differences, with key literature systematically reviewed. On the practical side, it will provide guidance for reasoning about which types of modelling may be suitable for application to certain social and economic issues and problems, and how to make choices with regard design and implementation of a simulation project.

Course Requirements and assignments:

Assignment 1: Pre-class preparation

This assignment is about producing excerpts (1 page per text) from the text book.
Each student is asked to agree with the instructor on seven excerpts taken from the different sections of the textbook. The excerpts will be uploaded on Jugostine five days before the block seminar dates.

Assignment 2: Class presentation

This assignment is about presentation of a topic in class.
Each student is asked to discuss his/her choice with the instructor, and prepare a session from the syllabus. In certain cases, this can be done in cooperation.

Assignment 3: Simulation project

This assignment is post-class work on a simulation project concerning one topic of the syllabus (mostly the one chosen for presentation). The students need to present a short abstract and the contents structure for their simulation project to the instructor 10 days after the block seminar dates. The deadline for essay submission is the end of Term.

Recommended reading list:
Gilbert, N., Troitzsch, K. (eds.) (2005): Simulation for the Social Scientist, Second Edition, Open University Press. http://cress.soc.surrey.ac.uk/s4ss/

Zeit: Montags, 12:15 - 13:45
Ort: online

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The tutorial (3 ECTS) introduces students from abroad to the techniques of academic work within the German university context. By attending this tutorial students will be able to meet the formal requirements concerning literature research, oral presentations and term papers which are also very useful for other courses they will attend while studying at the JGU Mainz.

Course Work: To successfully take part in the tutorial students will have to fulfill the following requirements:

Short oral presentation + term paper + class participation - In the tutorial, the students obtain 3 ECTS credits for participation, written term paper, short oral presentation, and homework assignment.

!!! The tutorial will probably only take place until the end of 2020. Further information will follow !!!

Introductory session: 13. Nov. 2020 - 13.15-14.45h

Zeit: Freitags, 13:15 - 14:45
Ort: The tutorial is offered online with alternating live-sessions and independent sessions. Further information will follow after registration.

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 02 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

We are a group of students from the Johannes Gutenberg-Universität Mainz (JGU) and organize our own conference from students for students. Because we study a variety of subjects (humanities, social sciences and natural sciences) we try to provide a conference with an interdisciplinary claim. If you want to join our organization team, feel free to contact us.

Zeit: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)
Ort: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)

Credits: möglich, bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Kursanmeldung

Bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Link: Webseite

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Deutsch - Wintersemester 2020/21 - Deutschlernende

Kursbeschreibung

Das ISSK bietet studienbegleitende Deutschkurse für folgende Zielgruppen an:

Studienbegleitende Deutschkurse auf den Niveaus A1-C2 für Studierende in den folgenden Studiengängen und Programmen:

  • ERASMUS
  • internationale Austauschprogramme (Partnerschaftsprogramme)
  • englischsprachige Studiengänge
  • Studiengänge mit Befreiung von der DSH und Deutsch-Auflagen
  • sonstige ausländische Studierende in B.A.- und M.A.- Studiengängen

Außerdem stehen die Kurse Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern der JGU
offen, die ihr Deutsch verbessern wollen (nach Maßgabe freier Plätze).

Kurse A1-B2

Die Deutschkurse auf den Niveaustufen A1, A2, B1, B2.1, B2.2 umfassen jeweils 6 Semesterwochenstunden (SWS) an zwei Tagen (jeweils 3 SWS pro Tag) und erstrecken sich über das ganze Semester. Voraussetzung für den Erwerb von 6 ECTS-Punkten sind regelmäßige Teilnahme, aktive Mitarbeit, Hausaufgaben, Zwischentests und eine bestandene Abschlussprüfung in den letzten Semesterwochen.

In den Sprachkursen werden alle Fertigkeiten (Hören, Sprechen, Lesen und Schreiben) trainiert. Der Wortschatz und die Grammatik werden im Kontext der Fertigkeiten vermittelt. Die Kursinhalte sowie das kurstragende Lehrwerk orientieren sich am Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen (GER).

Zeiten: siehe Link Kursprogramm unten

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung: wird noch bekannt gegeben

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: https://www.issk.uni-mainz.de/deutsch-als-fremdsprache/studienbegleitende-deutschangebote/anmeldung-fuer-die-deutschkurse/

Link: Kurse

 

Kurse C1-C2

SB1: Studienbegleitende Sprachlehrveranstaltungen auf dem Niveau C1

Voraussetzung für die Aufnahme: gute Deutschkenntnisse (abgeschlossenes Niveau B2.2).

Zielgruppen

• Studierende mit DSH 2, die in einzelnen Teilfertigkeiten aber nur knapp bei bzw. unterhalb von 67% liegen;
• TestDaF-Absolventinnen und Absolventen mit 4xTDN4 bzw. 3xTDN4 und 1xTDN5;
• Studierende mit einem offiziellen B2-Zertifikat (s. Anmeldung auf der Homepage)
• Studierende, die am ISSK einen Folgekurs besuchen und B2.2 abgeschlossen haben;
• ERASMUS-/Programmstudierende, die im Einstufungstest ein gutes B2-Niveau erreichen;
• PhD-Studierende, Postdocs sowie Gastwissenschaftler/innen und Mitarbeiter/innen, nach Rücksprache mit der Koordinatorin

Das Angebot umfasst voneinander unabhängige Module in einzelnen Teilfertigkeiten à 2-6 Semesterwochenstunden.

 

SB2: Studienbegleitende Sprachlehrveranstaltungen auf dem Niveau C2

Voraussetzung für die Aufnahme: sehr gute Deutschkenntnisse (abgeschlossenes Niveau C1).

Zielgruppen

• Studierende mit DSH ca. 75% oder TestDaf ab TDN 4455;
• Studierende mit einem offiziellen C1-Zertifikat (s. Anmeldung auf der Homepage)
• Studierende, die am ISSK einen Folgekurs besuchen und ein gutes C1-Niveau nachweisen.
• ERASMUS-/Programmstudierende, die im Einstufungstest ein gutes C-Niveau erreichen;
• PhD-Studierende, Postdocs sowie Gastwissenschaftler/innen und Mitarbeiter/innen, nach Rücksprache mit der Koordinatorin.

Das Angebot umfasst Veranstaltungen zur allgemeinen Wissenschaftssprache und zur Fachsprache à 2-4 Semesterwochenstunden.

Zeiten: siehe Kursprogramm unten

Credits: 2-6 ECTS

Kursanmeldung

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: https://www.issk.uni-mainz.de/deutsch-als-fremdsprache/studienbegleitende-deutschangebote/anmeldung-fuer-die-deutschkurse/

Link: Kurse

 

Kursbeschreibung

Der Kurs richtet sich an ausländische Studierende auf Masterniveau, Promovierende, Postdocs, Gastwissenschaftler*innen und Mitarbeiter*innen der JGU mit einem abgeschlossenen B1-Niveau.
Da das Ziel des Kurses eine erste gezielte sprachliche Vorbereitung auf den Berufseinstieg für Akademiker in Deutschland ist, ist der Kurs für Teilnehmende vorgesehen, die nach dem Studium oder der Promotion einen berufsbezogenen Aufenthalt in Deutschland planen.

Inhaltlich liegt der Fokus deshalb auf Themen wie Studium/Promotion in Deutschland, Arbeitswelt, Bewerbungstraining, Interkulturelle Kommunikation im Studium und Beruf.
Im Bereich der Grammatik werden die wichtigsten Inhalte der Basisgrammatik A1-B1 wiederholt und gefestigt sowie neue grammatische Phänomene der B2.1 Stufe eingeführt.

Der Kurs führt in zwei Schritten zum B2-Niveau:
Schritt 1: WiSe 2020/2021 > Deutschkurs Studium & Beruf B2.1
Schritt 2: SoSe 2021 > Deutschkurs Studium & Beruf B2.2

Zusätzliche Informationen:
Bitte kontaktiert: piestrad@uni-mainz.de

Credits: 7 ECTS

Kurszeiten: Dienstags, 13:00 – 15:30 Uhr & Donnerstags, 13:00 – 16:15 Uhr (synchrone und asynchrone Phasen)

Kursanmeldung

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: https://www.issk.uni-mainz.de/deutsch-als-fremdsprache/studienbegleitende-deutschangebote/anmeldung-fuer-die-deutschkurse/

Link: Kurs

 

Kursbeschreibung

Die Übung Konversationskurs Deutsch richtet sich an Austauschstudierende aller Fächer, die ihre mündliche Ausdrucksfähigkeit auf Deutsch verbessern möchten. Im Vordergrund steht das freie Sprechen, das anhand von aktuellen und landeskundlichen Themen trainiert wird.

Literatur: Arbeits- und Hilfsmaterialien werden im Laufe des Semesters verteilt.

Zeit: Mittwochs, 14:00 - 15:30
Ort: online

Credits: 1-4 ECTS (abhängig von der Prüfungsform)

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU). !!!Bitte sende außerdem eine Email mit Deinem zertifizierten Deutschniveau (falls schon vorhanden) an gis@international.uni-mainz.de!!! 

Link: wird noch bekannt gegeben

 

Kursbeschreibung

In dieser Übung werden zentrale Bereiche der Grammatik des Deutschen behandelt wie etwa Wortart-, Satzgliedbestimmung und Satzstruktur. Ziel ist die Vermittlung eines fundierten grammatischen Basiswissens, das sowohl für ein Linguistikstudium als auch für den Deutschunterricht an Schulen eine wesentliche Voraussetzung ist.

!!!Bitte beachten Sie: Diese Kurse dienen NICHT dem Spracherwerb und bedeuten KEINE sprachpraktischen Übungen sondern sind linguistische Veranstaltungen auf Muttersprachenniveau!!!

Empfohlene Literatur:
* Gallmann, Peter et al. (2017): Schülerduden. Grammatik. 8., komplett überarb. u. aktualis. Auflage. Mannheim: Dudenverlag.
* Pittner, Karin/Bermann, Judith (2015): Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch. 6. Auflage. Tübingen: Narr.

Credits: 4 ECTS

Zeit: siehe Vorlesungsverzeichnis
Ort: online

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

1928 wurde in Berlin die von Bertolt Brecht verfasste und von Kurt Weill komponierte Dreigroschenoper uraufgeführt. Das Stück basiert auf John Gays The ?eggar’s Opera (1728); es wurde der größte deutsche Theatererfolg des 20. Jahrhunderts.
Das Stück stellt eine satirische Attacke auf die bürgerliche Moral dar und ist ein frühes Beispiel des von Brecht entwickelten ‚Epischen Theaters‘.

Die Übung wird im Wesentlichen aus einer auf das sprachliche und sachliche Verständnis des Stückes abzielenden Textlektüre bestehen. Am Ende des Semesters können durch das Absolvieren einer Prüfung eine qualifizierte Note und maximal 4 ECTS-Punkte erworben werden.
Angesichts der derzeitigen Pandemie wird die Online-Kurs abgehalten. Jede Woche gibt es den Auftrag, einen bestimmten Abschnitt des Textes in eigenen Worten zusammenzufassen und dazu eine Vokabelliste zu erstellen.

Empfohlene Literatur
Bitte beschaffen Sie sich unbedingt folgende Textausgabe (z.B. bei Amazon: https://www.amazon.de/Die-Dreigroschenoper-Erstdruck-Suhrkamp-BasisBibliothek/dp/3518188488/ref=sr_1_1?__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=9783518188484&qid=1586276593&s=books&sr=1-1): Brecht, Bertolt: Die Dreigroschenoper. Der Erstdruck 1928. Mit einem Kommentar von Joachim Lucchesi. Frankfurt/M. 2004 (= Suhrkamp BasisBibliothek 48). 6,00 €; ISBN 9783518188484

Die Teilnehmerzahl ist auf maximal 8 Personen beschränkt; darüber hinaus können keine weiteren Teilnehmer*innen zum Kurs zugelassen werden.

Es ist nicht möglich, zugleich beide Lektüreübungen (bei Julia Josten und bei Carsten Jakobi) zu belegen.

Zeit: Dienstags, 10:15 - 11:45
Ort: online

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: Um sich für diesen Kurs anzumelden, senden Sie eine persönliche E-Mail an den Kursleiter: cjakobi@uni-mainz.de
Bitte begründen Sie in der E-Mail Ihr Interesse an der Kursteilnahme und geben Sie Ihr zertifiziertes Sprachniveau sowie Ihre Matrikelnummer mit an.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Über die Zugangsdaten zur entsprechenden Online-Plattform werden die zum Kurs akzeptierten Teilnehmer*innen im Vorfeld von der Kursleiterin informiert.

Es besteht keine Präsenzpflicht; Sie können den Kurs erfolgreich absolvieren und Ihre Leistung erbringen, ohne sich vor Ort in Mainz befinden zu müssen.

Um sich für diesen Kurs anzumelden, senden Sie eine persönliche E-Mail an die Kursleiterin: jujosten@uni-mainz.de.

Bitte begründen Sie in der E-Mail Ihr Interesse an der Kursteilnahme und geben Sie Ihr zertifiziertes Sprachniveau sowie Ihre Matrikelnummer mit an.

Die Teilnehmerzahl ist auf maximal 8 Personen beschränkt; darüber hinaus können keine weiteren Teilnehmer*innen zum Kurs zugelassen werden. Es ist nicht möglich, zugleich beide Lektüreübungen (bei Julia Josten und bei Carsten Jakobi) zu belegen.

Inhalt:
Im Zentrum der Lektüreübung steht der 2002 erschienene Debütroman „In Plüschgewittern“ des deutschen Autors Wolfgang Herrndorf (1965-2013). Ziel ist es, in gemeinsamer Lektüre des Romans ein umfassendes Textverständnis – sowohl sprachlich als auch inhaltlich – zu erlangen. Der Text entfaltet sich entlang der Schilderungen des namenlosen Protagonisten, der zu Beginn von seiner Lebensgefährtin Erika verlassen wird und – nach einem kurzen Zwischenstopp bei seinem Bruder und dessen Familie – bei seinem besten Freund Desmond in Berlin landet. Die Ereignisse, die aus der Sicht des Protagonisten geschildert werden, reichen von wilden Hauspartys über trinkintensive Barbesuche bis zu unbeholfenen Dating-Versuchen; thematisiert werden Homo- und Heterosexualität, die Normativität von Paarbeziehungen und Freundschaften ebenso wie vorherrschende gesellschaftliche Diskurse. Darüber hinaus bietet der Roman die Möglichkeit, sich mit der Gattungsdefinition „Pop-Literatur“ bzw. „Poproman“ auseinanderzusetzen, intertextuelle Bezüge zu weiteren deutschsprachigen Werken zu erarbeiten und mit lexikalischen Besonderheiten der deutschen Sprache um die Jahrtausendwende vertraut zu werden.
Im Rahmen der Lektüreübung können Sie 1 ECTS-Punkt (regelmäßige Teilnahme und Erledigung wöchentlicher Übungsaufgaben) bis 4 ECTS-Punkte (z. B. eine kleine Hausarbeit) sowie eine qualifizierte Note erwerben. Alternative Prüfungsleistungen (Essay, Referat o. Ä.) zum Erwerb von ECTS-Punkten sind in Absprache mit der Kursleiterin möglich.

Empfohlene Literatur:
Bitte beschaffen Sie sich unbedingt folgende Textausgabe:

Wolfgang Herrndorf: In Plüschgewittern. Rowohlt Taschenbuch Verlag. (8,99 €) – Bitte wählen Sie eine Auflage der Neuausgabe, die 2012 oder später erschienen ist.

Zeit: Montags, 10:00 - 11:30
Ort: online

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: siehe Kursbeschreibung

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Der Rhein zählt zu den bekanntesten Flüssen Europas und gilt als „Herz Deutschlands". Doch was verbirgt sich hinter diesem Strom, der so viele Mythen nährt? Und: Kann ein Fluss Geschichte schreiben?
In unserem Kurs wollen wir diesen Fragen nachgehen. Wir werden die „Biographie“ des Rheins seit dem 19. Jahrhundert in einer transnationalen, multiperspektivischen Beziehungsgeschichte zu erschließen versuchen. Dazu beschäftigen wir uns zum einen mit der Problemgeschichte des Flusses, wie sie sich in Politik, Umwelt, Verkehr und Wirtschaft stellt(e). Zum anderen nähern wir uns aus kulturgeschichtlicher Perspektive gleichsam dem Innenleben des Stroms. Eine Vielzahl von Relikten (z.B. Loreley, Rheinromantik) steht für die Träume und Sehnsüchte der Menschen, die mit dem Fluss in Berührung kamen. Welche Rolle spielte also der Rhein in den letzten beiden Jahrhunderten im Gemütshaushalt und als Erinnerungsort für das Selbstverständnis insbesondere der Deutschen? Und wie gestalten sich seine gegenwärtigen Perspektiven in Europa, insbesondere am Oberen Mittelrhein? Im Ausblick sollen die Befunde zum Rhein mit denen zu anderen großen Flüssen verglichen werden.

Kursziel
Der Kurs soll
• Grundlagen für das Verständnis zentraler Entwicklungen, Strukturen und Begrifflichkeiten der deutschen Geschichte in Europa im 19. und 20. Jahrhundert und insbesondere Westeuropas vermitteln und diese zu regionalen Erscheinungen in Verbindung setzen,
• in vielfältige Untersuchungsfelder des Faches Geschichte einführen und ihre Zusammenhänge aufzeigen,
• mit fachspezifischen Arbeitsmitteln zur deutschen Geschichte vertraut machen,
• Darstellungsformen der Präsentation und Vermittlung historischer Sachverhalte in einer internationalen Lerngruppe einüben.

Zusatzangebot Tutorium / Tutorial (nur für Incomings)
Für Incomings wird ergänzend ein Tutorium: Techniken Wissenschaftlichen Arbeitens / Tutorial: Techniques of Academic Work (only for incoming students) angeboten (3 ECTS; Mittwoch 12-14 Uhr; Kontakt und Anmeldung: nordblom@uni-mainz.de)

Zielgruppen
• Der Kurs richtet sich zum einen an Studierende der Geschichtswissenschaft, die eine Übung in Neuester Geschichte oder Neuzeit oder einen regionalgeschichtlichen Schwerpunkt auf Bachelor- oder Masterniveau belegen wollen.
• Zum anderen richtet sich der Kurs ausdrücklich an Incomings aller Fächer und Studienniveaus.

Format
Wegen der Pandemie findet der Kurs online statt. Jede Woche werden wir uns auf freiwilliger Basis zur Kurszeit in einer Online-Konferenz treffen. Der Kurs kann jedoch auch synchron absolviert werden – die physische Anwesenheit in Mainz oder die Präsenz zur Kurszeit ist daher nicht zwingend. Die Materialien werden auf Moodle (lms-uni-mainz.de) eingestellt. Eine Exkursion auf freiwilliger Basis ist vorgesehen, soweit es das Pandemiegeschehen erlaubt.

Anforderungen
• Wegen der aktuellen Bedingungen gibt es keine Teilnahmepflicht an den wöchentlichen Online-Konferenzen.
• Drei schriftliche Hausaufgaben werden im Laufe des Semesters verlangt.
• Alle Studierende beteiligten sich mit einer kurzen Präsentation im Kurs. Nähere Informationen enthält der Kursplan/Syllabus.

Noten und ECTS (nur für Incomings)

8 ECTS (Kurs und Tutorium)
- Die Kursnote ergibt sich aus der Note der Hausarbeit.
• Umfang der Hausarbeit: 15.000-18.000 Zeichen, Abgabeschluss: 15.03.2021
(1 ECTS = 2.250 Zeichen (einschl. Leerzeichen, Anmerkungen, ohne Titelblatt, Literaturverzeichnis)

5 ECTS (Kurs ohne Tutorium)
Anforderungen siehe oben

1 ECTS (Kurs ohne Hausarbeit und ohne Note)
Anforderung: drei schriftliche Hausaufgaben und Präsentation

Die Zahl der ECTS (Kurs 5-7 + Tutorium 3/0 ohne Tutorium) ergibt sich nach dem Arbeitsaufwand (“Workload”). Die Zahl der ECTS kann daher individuell an die Anforderungen der Entsendeuniversität angepasst werden.

Literatur und Quellen
Auf Grund der aktuellen Situation werden die zentrale Kursliteratur sowie Quellen elektronisch in Moodle (lms.uni-mainz.de) bereitgestellt.

Zeit: Dienstags, 10:15 - 11:45
Ort: online

Credits: 5 ECTS (+ 3 ECTS für das Tutorium)

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

We are a group of students from the Johannes Gutenberg-Universität Mainz(JGU) and organize our own conference from students for students. Because we study a variety of subjects (humanities, social sciences and natural sciences) we try to provide a conference with an interdisciplinary claim. If you want to join our organization team, feel free to contact us.

Zeit: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)
Ort: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)

Credits: möglich, bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Kursanmeldung

Bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Link: Webseite

Für einen Überblick über die special courses für Austrauschstudierende in früheren Semestern, schaue bitte in unser Archiv.