Gutenberg International School (GIS) – Kurse für Austauschstudierende

UPDATE: Informationen zum Wintersemester 2020/21

Liebe/r Austauschstudierende/r, wie du vielleicht schon mitbekommen hast, wird es an der JGU im Wintersemester 2020/21 ein Hybridsemester geben: mit Online-Kursen, hybriden Kursen mit digitalen und Präsenzkomponenten und, wo möglich, volle Präsenzkurse. Da dies von Fach zu Fach sehr unterschiedlich sein kann, ist es am besten, dich bei deinem Studienfachberater zu informieren, wie die Planungen in deinem Fach sein werden. Du findest aber zumindest die vorläufige Liste des fremdsprachigen Lehrangebots zum Download hier und auf dieser Seite. Mittlerweile sind die Kurse auch auf den Kurskatalog verlinkt. Als Information für dich: wenn im Kurskatalog vor dem Titel des Kurses ein roter Punkt ist, bedeutet das, dass dieser Kurs online angeboten wird. Lies aber auch immer die Kursbeschreibung für mehr Informationen. Wir hoffen, dass im Laufe des August bei den meisten Kursen feststeht, in welcher Form sie stattfinden. Wir werden die Liste regelmäßig aktualisieren, um dich mit allen nötigen Informationen versorgen zu können. Vielen Dank auch für deine Geduld!!!

Bitte beachte auch die aktuellen Informationen zur Coronapandemie und zur Lehre an der JGU im Wintersemester 2020/21, verfügbar auf https://www.studium.uni-mainz.de/corona/.

 

Info: Für einen Überblick über die GIS special courses & das fremdsprachige Lehrangebot in früheren Semestern, schaue bitte in unser Archiv.

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Englisch - Wintersemester 2020/21 - Geschichte & Kultur

Kursbeschreibung

wird noch bekannt gegeben

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: online

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The Thirty Years' War marks the end of the confessional conflicts in the Holy Roman Empire. Recent research, however, emphasizes less the religious character of the war, but rather portrays it as a struggle for hegemony in Europe. The lecture approaches the war from a wide range sources and aims to deepen central aspects of a conflict that marked an important shift in the European balance of power.

Recommended literature:

Wilson, Peter H.: Europe's tragedy: a history of the Thirty Years War, London 2009. Wilson, Peter H.: The Thirty Years War. A Sourcebook, Oxford 2010.

If you prefer to train your German reading skills, I recommend the following literature:

Gotthard, Axel: Der Dreißigjährige Krieg. Eine Einführung, Stuttgart 2016 (utb. Geschichte); Kampmann, Christoph: Europa und das Reich im Dreißigjährigen Krieg: Geschichte eines europäischen Konflikts, Stuttgart 2008; Schmidt, Georg: Der Dreißigjährige Krieg, München 2006 (Beck Wissen); Ders.: Die Reiter der Apokalypse. Geschichte der Dreißigjährigen Krieges, München 2018.

Zeit & Ort: The seminar will most likely take place digitally in weekly sessions on Skype for Business or MS Teams!!!

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Why is Champagne since about 100 years considered to be the nec plus ultra of sparkling wines and
not, for example, Sekt from the Mosel valley, Prosecco from Italy or Cava from Spain? And why are
these specialty products in an often emotionalised way connected to a very specific territory?
This course will be devoted to the “reputation history” of a wide variety of iconic European specialty
products, such as, for example, Roquefort cheese, saffron, truffles, Champagne, port wine, marzipan,
and caviar. It offers a set of instruments that will help to analyse the components of specialty
product reputation, but it also provides conceptual tools that shed light on the complex of typicality and
regional identity.

Recommended reading:
Typicality in History : Tradition, Innovation, and Terroir
Ceccarelli, Giovanni / Grandi, Alberto / Magagnoli, Stefano (eds.)
Bruxelles, Bern, Berlin, Frankfurt am Main, New York, Oxford, Wien: Peter Lang, 2013
476 pp., 12 ill., 33 tables

ISBN 978-2-87574-007-6 pb. (Softcover)
ISBN 978-3-0352-6328-2 (eBook)

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: online

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Culture Studies I focuses on American history from early settlement to the 20th century while Culture Studies II puts a stronger focus on current topis in American culture. Both courses are offered in several parallel courses. For more information including times and locations please see course catalogue below.

Credits: 4 ECTS für den jeweiligen Kurs

Kursanmeldung

Kurs angeboten von American Studies: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Culture Studies I:  Vorlesungsverzeichnis (Kurse A & B online, Kurs C hybrid)

Link: Culture Studies II: Vorlesungsverzeichnis (Online)

 

Kursbeschreibung

Culture Studies I & III English Literature & Culture offer an introductory insight into British history and culture. Both courses are offered in several parallel courses. For more information including times and locations please see course catalogue below.

Credits: 4 ECTS für den jeweiligen Kurs

Kursanmeldung

Kurs angeboten von English Literature & Culture: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Culture Studies I:  Vorlesungsverzeichnis (Online)

Link: Culture Studies III: Vorlesungsverzeichnis (Online)

 

Kursbeschreibung

Students learn about the most important theoretical accesses to human geographical issues in the context of globalisation; they will acquire skills enabling them to understand theoretical perspectives and to independently transfer them to current problem areas. Therefore, students develop the ability to critically and reflexively design, present and defend their own theoretical positions on the basis of arguments. The mutually dependent written works, i.e. essay and paper, strengthen the participants’ reading and writing skills. In the seminar, common theories in social sciences (e.g. action theory, systems theory, etc.) as well as approaches and concepts in culture theory are analysed on the background of their implications for an empirically substantiated conceptualisation of spatial references of social relationships. Therefore, students read and discuss selected key texts in their original versions.

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: online

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geography: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

With this tutorial, the History Department wants to address the incoming international students from all faculties at JGU Mainz. The course is designed to give insight into academic work of history based humanities in the German university context. The course will deal with the basics of scientific techniques, like research, presenting and writing. Focus areas will be work with library resources, the arrangement of oral presentations as well as the writing of varied academic literature. The teaching language will be both English and German, adjusted according to the language abilities of the participants. There are two options:

1. Tutorial (3 ECTS)
The tutorial can be taken independently (3 ECTS). Students will receive 3 ECTS for the successful participation in this tutorial. If desired the tutorial can be graded.

2. Tutorial + Course A or B (8 ECTS)
The tutorial (3 ECTS) can be taken together with the history classes for incomings (5 ECTS).

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: online

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Englisch - Wintersemester 2020/21 - Sozialwissenschaften & Gesellschaft

Kursbeschreibung

Students of the social sciences from all over the world taking part in this seminar (5 ECTS) will get the opportunity to view Germany from various perspectives within the social sciences. The seminar will provide insights into a wide range of topics related to German society, politics, media and culture.

The lecturers, who are social scientists themselves, will teach and discuss different perspectives on the multiple course topics. Within the seminar‘s interdisciplinary approach students are encouraged to contribute by actively sharing their views on the topics at hand as the seminar’s concept is a highly interactive one.

To successfully take part in the seminar students will have to fulfill the following requirements:

Oral presentation + written exam + class participation

In the seminar, the students obtain 5 ECTS credits for participation, written exam, oral presentation, and homework assignment.

!!! The seminar will probably only take place until the end of 2020. Further information will follow !!!

Zeit: Mittwochs, 16:15 - 17:45
Ort: wahrscheinlich online

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 02 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This course invites exchange students and regular JGU students as well as students from all FORTHEM partner universities to actively participate in intercultural dialogue. On the one hand, participants attend an intense training in intercultural communication. They reflect their cultural backgrounds and learn how it shapes their appearance and perception in international contexts. On the other hand, participants gather international teamwork experience. In small groups, they produce animated videos receiving professional support by the JGU centre for audio-visual production. At the end, participants have not only learned to engage professionally and confidently in intercultural communication but also expanded their international network.

Due to the corona-situation, the course originally planned in Mainz is likely to take place as an online course. However, as coordinators, we will do our best to offer students many opportunities to meet (physically or virtually), get involved and network with other course participants, thus ensuring a comprehensive international experience.

Zeit:

1. Freitag, 6. November 2020, 10:00 - 11.30: Introductory session
2. Mittwoch, 25. November - Sonntag, 29 November 2020: Block session with intercultural   
communication training
3. The rest of the course is presumably offered as asynchronous online teaching

Ort: wahrscheinlich online

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 02 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This course is designed to introduce the basic theories and concepts of international relations, and to familiarize the students with the way these are applied in the political science context to understanding of contemporary international issues. The course is organized in two parts, the first part concentrates on the main theories of international relations. The second part of the course will focus on case studies, application of the theoretical knowledge on current issues.

Zeit: Mittwochs, 12:15 - 13:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude, Raum 02 617 Seminarraum

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Politikwissenschaft: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Media discourses, technologies, and public opinions play significant roles in promoting a democratic culture, behavior, and society. Therefore, media establish, serve, and bring forth new spaces for information flow. One of the primary roles of the media in democratic societies is publicizing essential issues surrounding policy-making and human rights, especially in times of national or regional crises (e.g., natural disasters, wars, terrorist attacks, pandemics).

Focusing on the social, political, and cultural implications of the COVID-19 crisis, the aims of this seminar are to comparatively examine the role of media and public opinion in these times. In order to address these aims, the seminar will seek to answer various questions: What are the similarities and differences in public opinion between Israel and other countries (e.g., Germany)? How does media use to promote behavior? How do the public in different countries react to (legacy and digital) media coverage and (mis)information? What challenges do different countries (e.g., Israel vs. Germany) face in an international crisis (e.g., COVID-19)?

In this seminar, students will be required to read and prepare literature, prepare and give short presentations, collect data, and write a final paper.

Active participation is required for successfully completing the course and obtaining the credits. Students can pass an exam at the end of the semester to get a grade.

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: wird noch bekannt gegeben, falls Präsenzunterricht

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU) - Anmeldung kann in allen Fächern des Fachbereich 02 erfolgen.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

This seminar aims to examine the role of new media technologies in the context of authoritarian closed communities, with a specific focus on the ultra-Orthodox community in Israel. The seminar will focus on the social, political, and cultural implications of digital media in the ultra-Orthodox community in Israel today, including digital media’s political power and various roles, especially its role in forming safe spaces and reframing the community’s boundaries. To address these aims, the seminar will focus on mapping the ultra-Orthodox community in Israel from a historical and contemporary perspective, understanding the relationship between religion and state in Israel, and focusing on the important role of technologies in general and media technologies in particular in the ultra-Orthodox community in Israel.

In this seminar, students will be required to read and prepare literature, prepare and give short presentations, collect data, and write a final paper.

Active participation is required for successfully completing the course and obtaining the credits. Students can pass an exam at the end of the semester to get a grade.

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: wird noch bekannt gegeben, falls Präsenzunterricht

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU) - Anmeldung kann in allen Fächern des Fachbereich 02 erfolgen.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The module “Lecture Series” comprises two series of lecturesand two accompanying tutorials. Each term, four internationally renowned scientists (usually from abroad) from the field of media and human geography are invited to give a lecture, which focuses on thematically grouped selected globalisation processes.This improves the students’ ability to deal with current issues, topics and methods of human geographyin the international arena. An internet platform specially established for the (audiovisual) publication of speeches is maintained and updated by master students.The parallel reading courses I and II aim at an in-depth preparation for the lectures and follow-up to the individual speeches and each general topic. Students critically deal with the speakers and their research focuses by working with texts.

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: beide Kurse online

Credits: jeweils 2 ECTS pro Kurs

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlusungsverzeichnis (Vorlesungen) & Vorlesungsverzeichnis (Reading Course)

 

Kursbeschreibung

wird noch bekannt gegeben

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: online

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geographie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Overview:

Computational Social Science (CSS), a young but growing research area at the intersection of social science, computational science and complexity science, refers to the use of (advanced) computational approaches in studying social phenomena. The main CSS areas are automated information extraction systems (e.g. automated text analysis), social network analysis, social geographic information systems (GIS), complexity modeling, and social simulation (e.g. agent-based simulation models). Skills of computational social scientists are built on foundations of statistical analyses done in Stata, SPSS, or another such program, through learning/exploring new skillsets uncommon in the social sciences that are developed by computer scientists and computational statisticians. These include network analysis, natural language processing and machine learning techniques, and the programming languages R and Python, all associated with doing "data science" in the "age of big data".

This seminar pulls together ideas from the introductory-level Computational Social Science course "Bridge from Statistics to Data Science”, and the "Simulating Knowledge Dynamics and Innovation Networks (Introduction to the SKIN platform)” course. In the course, students will be introduced to applications of data science that can be relevant to their studies. Particular attention goes to visualization applications for open data, helping them in mapping and simulating innovation and entrepreneurship in big data domains (e.g. health care, transportation, government). It opens up questions with regard to opportunities and limitations that characterize the state-of-the-art for each computational method and visualization technique, with methodological focus in network analysis, natural language processing and machine learning. It will also assist in gaining hands-on experiences for programming (basic) applications of data science in R and Python, building on previously learned skills for doing (basic) statistics in Stata. Along hands-on class work, it will further assist in developing appreciation for the principal techniques in “big data viz” and common elements of data science workflows, for instance: data exploration, modelling and simulation, and communication of data science results.

Learning outcomes:

This course covers a survey of practical examples of how CSS researchers with a foundation in statistics/Stata can apply (basic) methods of Computational Social Science for achieving a better understanding of certain social and economic issues and problems. On the theoretical side, it will provide an overview of CSS and foundational knowledge on its common methods, their differences, with key literature systematically reviewed. On the practical side, it will provide guidance for reasoning about which types of data science methods may be suitable for application to certain social and economic issues and problems, and how to make choices with regard design and implementation of a data science project.

Course Requirements and assignments:

Assignment 1: Pre-class preparation

This assignment is about producing excerpts (1 page per text) from the text book.
Each student is asked to agree with the instructor on seven excerpts taken from the different sections of the textbook.
The excerpts will be uploaded on Jugostine five days before the block seminar dates.

Assignment 2: Class presentation

This assignment is about presentation of a topic in class.
Each student is asked to discuss his/her choice with the instructor, and prepare a session from the syllabus. In certain cases, this can be done in cooperation.

Assignment 3: Simulation project

This assignment is post-class work on a data science project concerning one topic of the syllabus (mostly the one chosen for presentation). The students need to present a short abstract and the contents structure for their project to the instructor 10 days after the block seminar dates. The deadline for essay submission is the end of Term.

Recommended reading list:
Cioffi-Revilla C. (2014) Introduction to Computational Social Science (Texts in Computer Science). London: Springer.

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: wird noch bekannt gegeben

Credits: 7 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

wird noch bekannt gegeben

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: wird noch bekannt gegeben

Credits: 7 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Overview:

Social Simulation is a type of modelling for social scientists and computer scientists which has been gaining interest as a result of extremely affordable computing power and a rising interest in complex systems methods and approaches to understanding the world. Many approaches to simulation are now accessible to social scientists with some programming skills who seek to develop a deeper understanding of social and economic issues and problems, centering on “complexity” ideas: evolution, adaptation, nonlinear behavior, emergence and self-organization. These approaches have become essential tools for social scientists in a wide range of fields, sociology, economics, cognitive psychology, organizational theory, political science and geography, and are now also part of the toolbox for computer scientists interested in distributed artificial intelligence and multi-agent technologies. Of primary concern are multi-level simulation models that allow simultaneous consideration of multiple levels of systems and processes of interest (social, economic, environmental), and have users alternate between views on macro and micro behaviors, and possibly levels in between. The most common approach to multi-level simulation, agent-based modelling, allows for hetero­geneity in simulated behaviors of the “agents” on the lower levels (representing, for instance, individuals, groups, organizations or networks). This provides to scientists the opportunity for (much) higher degrees of detail when observing “in silico” complex evolutionary phenomena, as opposed to some very abstract mathematical models.

This seminar offers an introduction to common approaches in Social Simulation. It opens up questions with regard to opportunities and limitations that characterize the state-of-the-art for each simulation method (on its own, but without disregarding the projects that seek to develop “hybrid” modelling techniques across strands of simulation research, building first and foremost on agent-based approaches). It will also assist in developing appreciation for the common elements of Social Simulation workflows, for instance: the theoretical discussion of a model’s conceptual framework, the data-to-model links, and communication of results of simulation research.

Learning outcomes:

This course covers a survey of practical examples of how leading modelers in social sciences apply Social Simulation for achieving a better understanding of certain social and economic issues and problems. On the theoretical side, it will provide an overview of Social Simulation and foundational knowledge on its common methods, their differences, with key literature systematically reviewed. On the practical side, it will provide guidance for reasoning about which types of modelling may be suitable for application to certain social and economic issues and problems, and how to make choices with regard design and implementation of a simulation project.

Course Requirements and assignments:

Assignment 1: Pre-class preparation

This assignment is about producing excerpts (1 page per text) from the text book.
Each student is asked to agree with the instructor on seven excerpts taken from the different sections of the textbook. The excerpts will be uploaded on Jugostine five days before the block seminar dates.

Assignment 2: Class presentation

This assignment is about presentation of a topic in class.
Each student is asked to discuss his/her choice with the instructor, and prepare a session from the syllabus. In certain cases, this can be done in cooperation.

Assignment 3: Simulation project

This assignment is post-class work on a simulation project concerning one topic of the syllabus (mostly the one chosen for presentation). The students need to present a short abstract and the contents structure for their simulation project to the instructor 10 days after the block seminar dates. The deadline for essay submission is the end of Term.

Recommended reading list:
Gilbert, N., Troitzsch, K. (eds.) (2005): Simulation for the Social Scientist, Second Edition, Open University Press. http://cress.soc.surrey.ac.uk/s4ss/

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: wird noch bekannt gegeben

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Soziologie: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The tutorial (3 ECTS) introduces students from abroad to the techniques of academic work within the German university context. By attending this tutorial students will be able to meet the formal requirements concerning literature research, oral presentations and term papers which are also very useful for other courses they will attend while studying at the JGU Mainz.

Course Work: To successfully take part in the tutorial students will have to fulfill the following requirements:

Short oral presentation + term paper + class participation - In the tutorial, the students obtain 3 ECTS credits for participation, written term paper, short oral presentation, and homework assignment.

!!! The tutorial will probably only take place until the end of 2020. Further information will follow !!!

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: wird noch bekannt gegeben, falls Präsenzunterricht

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten vom Fachbereich 02: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach deiner Immatrikulation an der JGU), in jedem Fach des Fachbereichs 02 möglich.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

We are a group of students from the Johannes Gutenberg-Universität Mainz (JGU) and organize our own conference from students for students. Because we study a variety of subjects (humanities, social sciences and natural sciences) we try to provide a conference with an interdisciplinary claim. If you want to join our organization team, feel free to contact us.

Zeit: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)
Ort: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)

Credits: möglich, bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Kursanmeldung

Bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Link: Webseite

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Deutsch - Wintersemester 2020/21 - Deutschlernende

Kursbeschreibung

Das ISSK bietet studienbegleitende Deutschkurse für folgende Zielgruppen an:

Studienbegleitende Deutschkurse auf den Niveaus A1-C2 für Studierende in den folgenden Studiengängen und Programmen:

  • ERASMUS
  • internationale Austauschprogramme (Partnerschaftsprogramme)
  • englischsprachige Studiengänge
  • Studiengänge mit Befreiung von der DSH und Deutsch-Auflagen
  • sonstige ausländische Studierende in B.A.- und M.A.- Studiengängen

Außerdem stehen die Kurse Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern der JGU
offen, die ihr Deutsch verbessern wollen (nach Maßgabe freier Plätze).

Kurse A1-B2

Die Deutschkurse auf den Niveaustufen A1, A2, B1, B2.1, B2.2 umfassen jeweils 6 Semesterwochenstunden (SWS) an zwei Tagen (jeweils 3 SWS pro Tag) und erstrecken sich über das ganze Semester. Voraussetzung für den Erwerb von 6 ECTS-Punkten sind regelmäßige Teilnahme, aktive Mitarbeit, Hausaufgaben, Zwischentests und eine bestandene Abschlussprüfung in den letzten Semesterwochen.

In den Sprachkursen werden alle Fertigkeiten (Hören, Sprechen, Lesen und Schreiben) trainiert. Der Wortschatz und die Grammatik werden im Kontext der Fertigkeiten vermittelt. Die Kursinhalte sowie das kurstragende Lehrwerk orientieren sich am Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen (GER).

Zeiten: siehe Link Kursprogramm unten

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung: wird noch bekannt gegeben

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: https://www.issk.uni-mainz.de/deutsch-als-fremdsprache/studienbegleitende-deutschangebote/anmeldung-fuer-die-deutschkurse/

Link: Kurse

 

Kurse C1-C2

SB1: Studienbegleitende Sprachlehrveranstaltungen auf dem Niveau C1

Voraussetzung für die Aufnahme: gute Deutschkenntnisse (abgeschlossenes Niveau B2.2).

Zielgruppen

• Studierende mit DSH 2, die in einzelnen Teilfertigkeiten aber nur knapp bei bzw. unterhalb von 67% liegen;
• TestDaF-Absolventinnen und Absolventen mit 4xTDN4 bzw. 3xTDN4 und 1xTDN5;
• Studierende mit einem offiziellen B2-Zertifikat (s. Anmeldung auf der Homepage)
• Studierende, die am ISSK einen Folgekurs besuchen und B2.2 abgeschlossen haben;
• ERASMUS-/Programmstudierende, die im Einstufungstest ein gutes B2-Niveau erreichen;
• PhD-Studierende, Postdocs sowie Gastwissenschaftler/innen und Mitarbeiter/innen, nach Rücksprache mit der Koordinatorin

Das Angebot umfasst voneinander unabhängige Module in einzelnen Teilfertigkeiten à 2-6 Semesterwochenstunden.

 

SB2: Studienbegleitende Sprachlehrveranstaltungen auf dem Niveau C2

Voraussetzung für die Aufnahme: sehr gute Deutschkenntnisse (abgeschlossenes Niveau C1).

Zielgruppen

• Studierende mit DSH ca. 75% oder TestDaf ab TDN 4455;
• Studierende mit einem offiziellen C1-Zertifikat (s. Anmeldung auf der Homepage)
• Studierende, die am ISSK einen Folgekurs besuchen und ein gutes C1-Niveau nachweisen.
• ERASMUS-/Programmstudierende, die im Einstufungstest ein gutes C-Niveau erreichen;
• PhD-Studierende, Postdocs sowie Gastwissenschaftler/innen und Mitarbeiter/innen, nach Rücksprache mit der Koordinatorin.

Das Angebot umfasst Veranstaltungen zur allgemeinen Wissenschaftssprache und zur Fachsprache à 2-4 Semesterwochenstunden.

Zeiten: siehe Kursprogramm unten

Credits: 2-6 ECTS

Kursanmeldung

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: https://www.issk.uni-mainz.de/deutsch-als-fremdsprache/studienbegleitende-deutschangebote/anmeldung-fuer-die-deutschkurse/

Link: Kurse

 

Kursbeschreibung

Im Wintersemester 2020/2021 findet am Internationalen Studien- und Sprachenkolleg (ISSK) ein Deutschkurs für internationale Studierende der JGU statt, die nach dem Studium einen berufsbezogenen Aufenthalt in Deutschland planen und sich bereits während des Studiums sprachlich auf das Arbeitsleben hierzulande vorbereiten wollen.

Empfohlene Literatur
Fokus Deutsch
Erfolgreich in Alltag und Beruf B2
Verlag Cornelsen
ISBN 978-3-06-020991-0

Zusätzliche Informationen
Kontakt über: piestrad@uni-mainz.de

Credits: 7 ECTS

Kursanmeldung

Informationen zur Kursanmeldung findest Du hier: https://www.issk.uni-mainz.de/deutsch-als-fremdsprache/studienbegleitende-deutschangebote/anmeldung-fuer-die-deutschkurse/

Link: Kurs

 

Kursbeschreibung

Die Übung Konversationskurs Deutsch richtet sich an Austauschstudierende aller Fächer, die ihre mündliche Ausdrucksfähigkeit auf Deutsch verbessern möchten. Im Vordergrund steht das freie Sprechen, das anhand von aktuellen und landeskundlichen Themen trainiert wird.

Literatur: Arbeits- und Hilfsmaterialien werden im Laufe des Semesters verteilt.

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: wahrscheinlich online

Credits: 1-4 ECTS (abhängig von der Prüfungsform)

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU). !!!Bitte sende außerdem eine Email mit Deinem zertifizierten Deutschniveau (falls schon vorhanden) an gis@international.uni-mainz.de!!! 

Link: wird noch bekannt gegeben

 

Kursbeschreibung

In dieser Übung werden zentrale Bereiche der Grammatik des Deutschen behandelt wie etwa Wortart-, Satzgliedbestimmung und Satzstruktur. Ziel ist die Vermittlung eines fundierten grammatischen Basiswissens, das sowohl für ein Linguistikstudium als auch für den Deutschunterricht an Schulen eine wesentliche Voraussetzung ist.

!!!Bitte beachten Sie: Diese Kurse dienen NICHT dem Spracherwerb und bedeuten KEINE sprachpraktischen Übungen sondern sind linguistische Veranstaltungen auf Muttersprachenniveau!!!

Empfohlene Literatur:
* Gallmann, Peter et al. (2017): Schülerduden. Grammatik. 8., komplett überarb. u. aktualis. Auflage. Mannheim: Dudenverlag.
* Pittner, Karin/Bermann, Judith (2015): Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch. 6. Auflage. Tübingen: Narr.

Credits: 4 ECTS

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: wahrscheinlich online, hybrid falls möglich

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

wird noch bekannt gegeben

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: online

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: wird noch bekannt gegeben.

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

Über die Zugangsdaten zur entsprechenden Online-Plattform werden die zum Kurs akzeptierten Teilnehmer*innen im Vorfeld von der Kursleiterin informiert.

Es besteht keine Präsenzpflicht; Sie können den Kurs erfolgreich absolvieren und Ihre Leistung erbringen, ohne sich vor Ort in Mainz befinden zu müssen.

Um sich für diesen Kurs anzumelden, senden Sie eine persönliche E-Mail an die Kursleiterin: jujosten@uni-mainz.de.

Bitte begründen Sie in der E-Mail Ihr Interesse an der Kursteilnahme und geben Sie Ihr zertifiziertes Sprachniveau sowie Ihre Matrikelnummer mit an.

Die Teilnehmerzahl ist auf maximal 8 Personen beschränkt; darüber hinaus können keine weiteren Teilnehmer*innen zum Kurs zugelassen werden

Inhalt:
Im Zentrum der Lektüreübung steht der 2002 erschienene Debütroman „In Plüschgewittern“ des deutschen Autors Wolfgang Herrndorf (1965-2013). Ziel ist es, in gemeinsamer Lektüre des Romans ein umfassendes Textverständnis – sowohl sprachlich als auch inhaltlich – zu erlangen. Der Text entfaltet sich entlang der Schilderungen des namenlosen Protagonisten, der zu Beginn von seiner Lebensgefährtin Erika verlassen wird und – nach einem kurzen Zwischenstopp bei seinem Bruder und dessen Familie – bei seinem besten Freund Desmond in Berlin landet. Die Ereignisse, die aus der Sicht des Protagonisten geschildert werden, reichen von wilden Hauspartys über trinkintensive Barbesuche bis zu unbeholfenen Dating-Versuchen; thematisiert werden Homo- und Heterosexualität, die Normativität von Paarbeziehungen und Freundschaften ebenso wie vorherrschende gesellschaftliche Diskurse. Darüber hinaus bietet der Roman die Möglichkeit, sich mit der Gattungsdefinition „Pop-Literatur“ bzw. „Poproman“ auseinanderzusetzen, intertextuelle Bezüge zu weiteren deutschsprachigen Werken zu erarbeiten und mit lexikalischen Besonderheiten der deutschen Sprache um die Jahrtausendwende vertraut zu werden.
Im Rahmen der Lektüreübung können Sie 1 ECTS-Punkt (regelmäßige Teilnahme und Erledigung wöchentlicher Übungsaufgaben) bis 4 ECTS-Punkte (z. B. eine kleine Hausarbeit) sowie eine qualifizierte Note erwerben. Alternative Prüfungsleistungen (Essay, Referat o. Ä.) zum Erwerb von ECTS-Punkten sind in Absprache mit der Kursleiterin möglich.

Empfohlene Literatur:
Bitte beschaffen Sie sich unbedingt folgende Textausgabe:

Wolfgang Herrndorf: In Plüschgewittern. Rowohlt Taschenbuch Verlag. (8,99 €) – Bitte wählen Sie eine Auflage der Neuausgabe, die 2012 oder später erschienen ist.

Zeit: Montags, 10:00 - 11:30
Ort: online

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Germanistik: siehe Kursbeschreibung

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

wird noch bekannt gegeben

Zeit: wird noch bekannt gegeben
Ort: digitaler Kurs

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Kurs angeboten von Geschichte: Bitte benutze das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Deiner Immatrikulation an der JGU).

Link: wird noch bekannt gegeben

 

Kursbeschreibung

We are a group of students from the Johannes Gutenberg-Universität Mainz(JGU) and organize our own conference from students for students. Because we study a variety of subjects (humanities, social sciences and natural sciences) we try to provide a conference with an interdisciplinary claim. If you want to join our organization team, feel free to contact us.

Zeit: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)
Ort: bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (s.u.)

Credits: möglich, bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Kursanmeldung

Bitte melde Dich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Link: Webseite

Für einen Überblick über die special courses für Austrauschstudierende in früheren Semestern, schaue bitte in unser Archiv.