Gutenberg International School (GIS) – Kurse für Austauschstudierende

Die JGU bietet Austauschstudierenden im Rahmen der Gutenberg International School (GIS) ein breites Lehrveranstaltungsangebot. Es gibt verschiedene Möglichkeiten wie Sie passende Lehrveranstaltungen finden können.

Die Anmeldung zu Lehrveranstaltungen machen Sie nach Ihrer Ankunft in Mainz während der InfoDays. Austauschstudierende melden sich über ein Formular für Lehrveranstaltungen an, nicht online über JOGU-StINE (einzige Ausnahme: Austauschstudierende der Wirtschaftswissenschaften und der Rechtswissenschaften).

Info: "Wie melde ich mich zu Lehrveranstaltungen an?"

1. GIS Special Courses für Incoming-Studierende

Unsere neu gegründete Gutenberg International School (GIS) bietet Lehrveranstaltungen auf Deutsch und Englisch an, in denen Incoming-Studierende aus allen Fachbereichen etwas über die deutsche Geschichte, Literatur und Gesellschaft erfahren und nebenbei ihr interkulturelles Wissen erweitern können. Das aktuelle Kursprogramm sehen Sie unten. All diese Kurse finden Sie auch im fremdsprachigen Lehrveranstaltungsangebot der JGU sowie im allgemeinen Vorlesungsverzeichnis.

2. Fremdsprachiges Lehrveranstaltungsangebot der JGU

Einige Fachbereiche der JGU bieten Lehrveranstaltungen in verschiedenen Fremdsprachen an. Im Downloadmenu auf der rechten Seite finden Sie dazu eine Liste von mehreren hundert fremdsprachigen Lehrveranstaltungen in unterschiedlichen Studiengebieten.

3. Allgemeines Lehrveranstaltungsangebot der JGU

Natürlich können Sie auch Kurse aus dem allgmeinen Lehrveranstaltungsangebots der JGU besuchen. Alle Kurse sind in "JOGUStINe", dem allgemeinen Vorlesungsverzeichnis der JGU veröffentlicht (siehe auch JOGUStINe Guide).

Info: Für einen Überblick über die GIS special courses & das fremdsprachige Lehrangebot in früheren Semestern, schauen Sie bitte in unser Archiv.

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Englisch - Sommersemester 2019 (weitere Kurse folgen)

Hinweis:
Falls in der Kursbeschreibung nicht anders angegeben, findet die Anmeldung für die GIS Special Courses wie bei regulären Kursen über das Formular „Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende“ statt.

Kursbeschreibung

Israeli society is diverse in terms of nationality, ethnicity, geography, religion, religiosity, economy, etc. The aim of this course is to give an introduction of the socio-cultural fragmentation of Israeli society today and to explore the roles of media (technologies and discourses) and social constructions in shaping and modifying the relations between different groups in the society. The course addresses the theoretical and practical issues arising from the fragmentations and diversity of Israeli society.

Students can pass an exam at the end of the semester to get a grade.

The course is taught in English. It is offered from the Faculty 02 Social Sciences and the Gutenberg International School and is open for all students at Johannes Gutenberg University.

Zeit: Mittwochs, 16:15 - 17:45
Ort: SB II, Raum 03-436

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Exchange students please write an email to international.fb02@uni-mainz.de providing the following information: your first and your last name, your Matrikelnummer (if you already have one) and your field of study/your subject at your home university. Additionally please contact your "coordinator" for admission.

Link: Vorlesungsverzeichnis

Kursbeschreibung

The aim of this course is to examine the role of new media technologies among different groups and in political and social movements in Israel. The seminar will focus on the social, political, and cultural implications of digital media in Israel today, including the political power of digital media, its role in political conflicts, and the various roles of digital media. How do media help or hinder the creation of new leadership in specific communities? How are media used to promote political change? How do different groups react to new media? What are the risks of the use and overuse of digital platforms?

Active participation is required for successfully completing the course and obtaining the credits. Students can write a paper at the end of the semester to get a grade.

The course is taught in English. It is offered from the Faculty 02 Social Sciences and the Gutenberg International School and is open for all students at Johannes Gutenberg University.

Zeit: Donnerstags, 16:15 - 17:45
Ort: Philosophicum, RaumP110

Credits: 5 ECTS

Kursanmeldung

Exchange students please write an email to international.fb02@uni-mainz.de providing the following information: your first and your last name, your Matrikelnummer (if you already have one) and your field of study/your subject at your home university. Additionally please contact your "coordinator" for admission.

Link: Vorlesungsverzeichnis

Kursbeschreibung

CRiSS is a recurring lecture series organised by the Faculty 02: Social Sciences, Media and Sports of Johannes Gutenberg-University Mainz. Members from all of the faculty's disciplines - Communication Science, Educational Science, Political Science, Psychology, Sociology, and Sports Science - present their current research projects and provide an insight into their research activities. The lectures are held in English to also enable an international exchange - with international students as well as visiting researchers.

Again, a great variety of topics will be covered summer term 2019, including mistrust in mainstream news, islamophobia, sustainability education, Israel’s Ultra-Orthodox and the new media, electromagnetic fields and the nocebo effect, sexual politics, cost overruns of Olympic Games, europeanization of football, bots and human identity, dysfunctional thinking, and more.

 

Zeit: Mittwochs, 18:00 - 19:30 (Vorlesung) & Mittwochs, 16:15 - 17:45 (Tutorium)
Ort: GFG, Raum 01-731

Credits: 2 ECTS für die Vorlesung + 3 ECTS für das Tutorium

Kursanmeldung

Just write an email to international.fb02@uni-mainz.de providing the following information:

  • your first and your last name
  • your Matrikelnummer (if you already have one)
  • your field of study/your subject at your home university
  • if you want to take part in the seminar and the tutorial or just one of them

Link: Vorlesungsverzeichnis (Vorlesung) & Vorlesungsverzeichnis (Tutorium)

Kursbeschreibung

This course is designed to introduce the basic theories and concepts of international relations, and to familiarize the students with the way these are applied in the political science context to understanding of contemporary international issues. The course is organized in two parts, the first part concentrates on the main theories of international relations. The second part of the course will focus on case studies, application of the theoretical knowledge on current issues.

Recommended reading list:
• Baylis, J., Smith, S., Owens, P. 2011. The Globalization of World Politics: An Introduction to International Relations. Oxford: Oxford University Press (5th edition).
• Dunne, T., Kurki, M., Smith, S. 2010. International Relations Theories: Discipline and Diversity. Oxford: Oxford University Press (2nd edition).
• Jackson, R., Soerensen, G. 2010. Introduction to International Relations: Theories and Approaches. Oxford: Oxford University Press (4th edition).
• Krell, Gert (2004): Weltbilder und Weltordnung: Einführung in die Theorie der Internationalen Beziehungen, 3., erw. Aufl., Baden-Baden: Nomos.
• Schieder, Siegfried / Spindler, Manuela (2010): Theorien der Internationalen Beziehungen, 3. Aufl., Stuttgart: UTB.
• Schimmelfennig, Frank (2010): Internationale Politik, 2.Aufl., Paderborn: Schöningh.
• Wiener, A. Diez, T. 2005. European Integration Theory. Oxford: Oxford University Press (2nd edition)

Zeit: Dienstags, 16:15 - 17:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude, Raum 02-601

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Bitte benutzen Sie das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Ihrer Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

The SKIN simulation model (SKIN: Simulating Knowledge Dynamics in Innovation Networks) is one of the leading modelling/simulation tools currently available to represent the dynamic processes of technological innovation and social innovation in complex social systems. It is an agent-based modelling (ABM) platform allowing detailed representations of a heterogeneous mix of innovation actors (the "agents", for example: big and small firms, research institutes, R&D labs, intermediaries, NGOs, entrepreneurs and start-ups) and their dynamic interaction processes. It is an ideal platform for learning about how knowledge is created, transferred and distributed, how actors collaborate for innovation, models of innovation networks and governance of these processes, collaborations and networks. It counts among its strengths its powerful features for using and refining conceptual models based on robust empirical studies and applying ABM to innovation networks found in a variety of different, real world contexts. It is also a mixed methods toolbox for innovation policy-making, combining empirical studies, computational network analysis and ABM on top of traditional analytical methods. It allows ex-ante evaluation of possible policies, i.e. testing innovation policies in advance.

This seminar offers a course that functions as a broad introduction to the SKIN platform. In the course, students will be introduced to applications that can be relevant to their studies. It will address state-of-the-art, opportunities and limitations of the SKIN approach. It will assist in gaining hands-on experiences for programming applications of ABM/SKIN in the easy-to-learn NetLogo modelling language, building on previously learned skills for programming and social network analysis and moving on to computational network analysis. Other workflow-related skillsets include techniques for working with typical datasets relevant for innovation policy (e.g. patents data, R&D collaborations, research funding and investment), methods for data exploration and visualization, modelling/simulation, and communication of simulation results.

Learning outcomes:

This course covers, on an introductory level, a survey of practical examples of how the SKIN platform can be used for achieving a better understanding of social and economic issues and problems related to technological innovation and social innovation. On the theoretical side, it will provide an overview of the complex knowledge dynamics that SKIN represents and cross-disciplinary, foundational knowledge on dynamic processes of technological innovation and social innovation in complex social systems, with key literature systematically reviewed. On the practical side, it will provide guidance for reasoning about which types of applications may be suitable for application to certain social and economic issues and problems, and how to make choices with regard design and implementation of a SKIN-based simulation project.

Course Requirements and assignments:

Assignment 1: Pre-class preparation

This assignment is about producing excerpts (1 page per text) from the text book.

Each student is asked to agree with the instructor on seven excerpts taken from the different sections of the textbook.

The excerpts will be uploaded on JOGU-StINe five days before the block seminar dates.

Assignment 2: Class presentation

This assignment is about presentation of a topic in class.

Each student is asked to discuss his/her choice with the instructor, and prepare a session from the syllabus. In certain cases, this can be done in cooperation.

Assignment 3: Simulation project

This assignment is post-class work on a simulation project concerning one topic of the syllabus (mostly the one chosen for presentation). The students need to present a short abstract and the contents structure for their project to the instructor 10 days after the block seminar dates. The deadline for essay submission is the end of Summer Term.

Textbook for the Course:

Ahrweiler P., Gilbert N. and Pyka A. (2016) Joining Complexity Science and Social Simulation for Innovation Policy. Agent-based Modelling using the SKIN Platform. Cambridge Scholars Publishing, UK.

Zeit: Montags, 16:15 - 17:45
Ort: SB II, Raum 03-152

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Bitte benutzen Sie das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Ihrer Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

Kursbeschreibung

Overview:

Computational Social Science (CSS), a young but growing research area at the intersection of social science, computational science and complexity science, refers to the use of (advanced) computational approaches in studying social phenomena. The main CSS areas are automated information extraction systems (e.g. automated text analysis), social network analysis, social geographic information systems (GIS), complexity modeling, and social simulation (e.g. agent-based simulation models). Skills of computational social scientists are built on foundations of statistical analyses done in Stata, SPSS, or another such program, through learning/exploring new skillsets uncommon in the social sciences that are developed by computer scientists and computational statisticians. These include network analysis, natural language processing and machine learning techniques, and the programming languages R and Python, all associated with doing "data science" in the "age of big data".

This seminar offers a course that functions as a bridge between statistical courses such as "Statistik Soziologie" and "Stata Soziologie" and introductory-level CSS (Computational Social Science). In the course, students will be introduced to applications of data science that can be relevant to their studies. It opens up questions with regard to opportunities and limitations that characterize the state-of-the-art for each computational method, with methodological focus in network analysis, natural language processing and machine learning. It will also assist in gaining hands-on experiences for programming (basic) applications of data science in R and Python, building on previously learned skills for doing (basic) statistics in Stata. Along hands-on class work, it will further assist in developing appreciation for common elements of data science workflows, for instance: data exploration and visualization, modelling and simulation, and communication of data science results.

Learning outcomes:

This course covers a survey of practical examples of how CSS researchers with a foundation in statistics/Stata can apply (basic) methods of Computational Social Science for achieving a better understanding of certain social and economic issues and problems. On the theoretical side, it will provide an overview of CSS and foundational knowledge on its common methods, their differences, with key literature systematically reviewed. On the practical side, it will provide guidance for reasoning about which types of data science methods may be suitable for application to certain social and economic issues and problems, and how to make choices with regard design and implementation of a data science project.

Course Requirements and assignments:

Assignment 1: Pre-class preparation

This assignment is about producing excerpts (1 page per text) from the text book.

Each student is asked to agree with the instructor on seven excerpts taken from the different sections of the textbook.

The excerpts will be uploaded on JOGU-StINe five days before the block seminar dates.

Assignment 2: Class presentation

This assignment is about presentation of a topic in class.

Each student is asked to discuss his/her choice with the instructor, and prepare a session from the syllabus. In certain cases, this can be done in cooperation.

Assignment 3: Data science project

This assignment is post-class work on a data science project concerning one topic of the syllabus (mostly the one chosen for presentation). The students need to present a short abstract and the contents structure for their project to the instructor 10 days after the block seminar dates. The deadline for essay submission is the end of Summer Term.

Textbook for the Course:

Cioffi-Revilla C. (2014) Introduction to Computational Social Science (Texts in Computer Science). London: Springer.

Zeit: Montags, 12:15 - 13:45
Ort: BKM, Raum 00-014 SR 0
1

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Bitte benutzen Sie das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Ihrer Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Course description

This course is about social innovation, i.e. about changing the ways in which we organise our societal routines by applying new knowledge for better solutions.

The first part of the course will introduce to the area of social innovation using examples from social policy, especially social service innovation. Students will discuss a range of empirical case studies to see how new knowledge, new actors and new networks innovate the social service domain in Europe. The course will especially look into the ways, knowledge about improving organisational structures is introduced, presented and represented in the innovation networks of social service provision.

The second part of the course consists of a practical exercise. Students will look into a complex issue of current social innovation: changes of mobility concepts in big cities such as Mainz due to environmental issues of air pollution, demographic change, volatile poverty distributions and other developments. Again, it will be central how new knowledge is created and used to address these challenges. In this part of the course, a conceptual innovation model about Mainz city innovation with a focus on mobility will be developed.

Zeit: Dienstags, 12:15 - 13:45
Ort: Georg-Forster-Gebäude, Raum 01-721

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Bitte benutzen Sie das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Ihrer Immatrikulation an der JGU).

Link: Vorlesungsverzeichnis

 

Kursbeschreibung

tba

Time: tba
Location: tba

Credits: 3-7 ECTS

Kursanmeldung

Kontakt & Anmeldung: nordblom@uni-mainz.de

Link: tba

 

Kursbeschreibung

The tutorial introduces students from abroad to the techniques of academic work within the German university context. By attending this tutorial students will be able to meet the formal requirements concerning literature research, oral presentations and term papers which are assumed to be known in many courses they will attend while studying at the JGU Mainz.

To successfully take part in the tutorial (3 ECTS) students have to fulfill the following requirements: Short oral presentation + term paper (focus on formal criteria) + class participation.

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Just write an email to international.fb02@uni-mainz.de providing the following information:

  • your first and your last name
  • your Matrikelnummer (if you already have one)
  • your field of study/your subject at your home university
  • if you want to take part in the seminar and the tutorial or just one of them

Link: Vorlesungsverzeichnis

Kursbeschreibung

tba

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Kontakt & Anmeldung: nordblom@uni-mainz.de

Link: tba

Kursbeschreibung

We are a group of students from the Johannes Gutenberg-Universität Mainz(JGU) and organize our own conference from students for students. Because we study a variety of subjects (humanities, social sciences and natural sciences) we try to provide a conference with an interdisciplinary claim. If you want to join our organization team, feel free to contact us.

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: möglich, bitte melden Sie sich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Kursanmeldung

Bitte melden Sie sich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Link: tba

 

GIS Special Courses für Austauschstudierende auf Deutsch - Sommersemester 2019 (weitere Kurse folgen)

Hinweis:
Falls in der Kursbeschreibung nicht anders angegeben, findet die Anmeldung für die GIS Special Courses wie bei regulären Kursen über das Formular „Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende“ statt.

Kursbeschreibung

Das ISSK bietet studienbegleitende Deutschkurse für folgende Zielgruppen an:

Studienbegleitende Deutschkurse auf den Niveaus A1-C2 für Studierende in den folgenden Studiengängen und Programmen:

  • ERASMUS
  • internationale Austauschprogramme (Partnerschaftsprogramme)
  • englischsprachige Studiengänge
  • Studiengänge mit Befreiung von der DSH und Deutsch-Auflagen
  • sonstige ausländische Studierende in B.A.- und M.A.- Studiengängen

Außerdem stehen die Kurse Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern der JGU
offen, die ihr Deutsch verbessern wollen (nach Maßgabe freier Plätze).

Kurse A1-B2

Die studienbegleitenden Deutschkurse am ISSK bereiten nicht auf die DSH vor, sondern richten sich an Studierende, die schon an der JGU in einem Studiengang immatrikuliert sind.

Die Deutschkurse auf den Niveaus A1, A2, B1, B2.1, B2.2 umfassen jeweils 6 Semesterwochenstunden (SWS), die an 2 Tagen mit jeweils 3 SWS (2,5 Std.) pro Woche stattfinden und 14 Semesterwochen dauern.
Voraussetzungen für einen Schein und 6 ECTS sind regelmäßige Teilnahme, aktive Mitarbeit, Hausaufgaben, evtl. Zwischentests und eine bestandene Abschlussprüfung.

Zeit: wird direkt nach dem Einstufungstest in der Woche vor Vorlesungsbeginn bekannt gegeben Ort: wird direkt nach dem Einstufungstest in der Woche vor Vorlesungsbeginn bekannt gegeben

Credits: 6 ECTS

Kursanmeldung

Direkt nach dem Einstufungstest in der Woche vor Vorlesungsbeginn

Link: Kursprogramm

 

Kurse C1-C2

SB1: Studienbegleitende Sprachlehrveranstaltungen auf dem Niveau C1

Voraussetzung für die Aufnahme: gute Deutschkenntnisse (abgeschlossenes Niveau B2.2).

Zielgruppen

  • Studierende, die zwar die DSH mit dem Ergebnis DSH-2 bestanden haben, in einzelnen Teilfertigkeiten aber nur knapp bei bzw. unterhalb von 67% liegen
  • TestDaF-Absolventinnen und Absolventen mit 4xTDN4 bzw. 3xTDN4 und 1xTDN5
  • Studierende, die am ISSK einen Folgekurs besuchen und B2.2 abgeschlossen haben
  • ERASMUS-/Programmstudierende, die im Einstufungstest C1 erreichen

Das Angebot umfasst voneinander unabhängige Module in einzelnen Teilfertigkeiten à 2-4 Semesterwochenstunden.

 

SB2: Studienbegleitende Sprachlehrveranstaltungen auf dem Niveau C2

Voraussetzung für die Aufnahme: sehr gute Deutschkenntnisse (abgeschlossenes Niveau C1).

Zielgruppen

  • Studierende mit DSH ca. 75% oder TestDaf ab TDN 4455
  • ERASMUS-/Programmstudierende, die im Einstufungstest ein gutes C1 oder C2-Niveau erreichen
  • Studierende, die am ISSK einen Folgekurs besuchen und ein gutes C1-Niveau nachweisen

Das Angebot umfasst Veranstaltungen zur allgemeinen Wissenschaftssprache und zur Fachsprache à 2-4 Semesterwochenstunden.

Zeit: wird direkt nach dem Einstufungstest in der Woche vor Vorlesungsbeginn bekannt gegeben Ort: wird direkt nach dem Einstufungstest in der Woche vor Vorlesungsbeginn bekannt gegeben

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Direkt nach dem Einstufungstest in der Woche vor Vorlesungsbeginn

Link: Kursprogramm

 

Course description

tba

Zeit: Dienstags, 08:00 - 10:00
Ort: Philosophicum, P15

Credits: tba

Kursanmeldung

tba

Link: tba

 

Kursanmeldung

tba

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 3-7 ECTS

Kursanmeldung

Contact & registration: nordblom@uni-mainz.de

Link: tba

 

Kursbeschreibung

tba

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

tba

Link: tba

Kursbeschreibung

tba

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

tba

Link: tba

Kursbeschreibung

In dieser Übung werden zentrale Bereiche der Grammatik des Deutschen behandelt wie etwa Wortart-, Satzgliedbestimmung und Satzstruktur. Ziel ist die Vermittlung eines fundierten grammatischen Basiswissens, das sowohl für ein Linguistikstudium als auch für den Deutschunterricht an Schulen eine wesentliche Voraussetzung ist.

!!!Bitte beachten Sie: Diese Kurse dienen NICHT dem Spracherwerb und bedeuten KEINE sprachpraktischen Übungen sondern sind linguistische Veranstaltungen auf Muttersprachenniveau!!!

Empfohlene Literatur:
* Gallmann, Peter et al. (2017): Schülerduden. Grammatik. 8., komplett überarb. u. aktualis. Auflage. Mannheim: Dudenverlag.
* Pittner, Karin/Bermann, Judith (2015): Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch. 6. Auflage. Tübingen: Narr.

Dieser Kurs findet in parallelen Lehrveranstaltungen statt, so dass Sie sich flexibel den Kurs aussuchen können, der am besten in Ihren Stundenplan passt. Zeiten und Räume werden hier angegeben, sobald diese im campusweiten System hinterlegt sind.

Credits: 4 ECTS

Kursanmeldung

Bitte benutzen Sie das Formular "Anmeldung Lehrveranstaltungen für Austauschstudierende" (nach Ihrer Immatrikulation an der JGU).

Kursbeschreibung

DEINE SITUATION  Studieren in einem fremden Land erfordert Mut, Engagement und viel Organisation. Die Sprache, das Leben und die Universität - das alles läuft ganz anders. Nach vielen Einführungsveranstaltungen stellst Du Dir trotzdem noch 1000 Fragen.

Was ist der Unterschied zwischen Vorlesungen und Seminaren? Wie viele Veranstaltungen muss ich besuchen? Wie bereite ich mein Referat vor? Wie beginne ich meine erste Hausarbeit? Zu wem kann ich gehen, wenn ich Probleme im Studium habe?

UNSER ANGEBOT  Im inForm-Tutorium stehen Dir ausgebildete Tutoren und Tutorinnen beim Start in das Studium in Mainz zur Seite. Sie geben Dir Tipps und beantworten Deine Fragen. In einer kleinen Gruppe lernst Du gemeinsam mit anderen internationalen Studierenden während eines Semesters, was wichtig für ein erfolgreiches Studium in Mainz ist. Das Tutorium beginnt in der ersten Semesterwoche im April und geht bis Anfang Juli. In dieser Zeit gibt es jede Woche 2 Stunden im Tutorium.

DU BIST für das ganze Studium in Mainz? Dann lernst Du gleich zu Beginn andere internationale Studierende kennen, die in der gleichen Situation sind. Gemeinsam könnt Ihr entdecken, was das Studium hier ausmacht.

DU BIST im Rahmen eines Austauschprogramms an der Uni Mainz? Dann kannst Du das Tutorium in dein Learning Agreement aufnehmen und bekommst nach der regelmäßigen Teilnahme am Tutorium eine Bestätigung über 2 ECTS-Credits.

Es werden 2 parallele Tutorien angeboten:

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 2 ECTS

Kursanmeldung

DIE ANMELDUNG geht ganz schnell und unkompliziert: Fülle einfach unten die Online-Anmeldung aus! Falls Du Fragen hast, kannst Du eine E-Mail an philis@uni-mainz.de schicken oder die Frage im Feld "Bemerkungen oder Fragen" in der Online-Anmeldung stellen.

Wir freuen uns über Deine Teilnahme!  --> Online-Anmeldung

Link: Webseite inFORM-Tutorium

Kursbeschreibung

tba

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: 3 ECTS

Kursanmeldung

Contact & registration: nordblom@uni-mainz.de

Link: tba

 

Kursbeschreibung

We are a group of students from the Johannes Gutenberg-Universität Mainz(JGU) and organize our own conference from students for students. Because we study a variety of subjects (humanities, social sciences and natural sciences) we try to provide a conference with an interdisciplinary claim. If you want to join our organization team, feel free to contact us.

Zeit: tba
Ort: tba

Credits: möglich, bitte melden Sie sich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Kursanmeldung

Bitte melden Sie sich diesbezüglich bei Dr. Daniel Schmicking (schmicki@uni-mainz.de)

Link: tba

Für einen Überblick über die special courses für Austrauschstudierende in früheren Semestern, schauen Sie bitte in unser Archiv.